LCA
scroll
Den søde ventetid

Den søde ventetid

Noget spændende er på vej fra Tyskland, men vi ved endnu ikke ret meget om, hvornår den nye Transporter bliver tilgængelig i Danmark. Det bliver næppe, før Ford har fået lov til at rulle sig helt ud

Af Jørli Petersen

Volkswagen er endelig ved at være klar til lancering af den nye Transporter.

Mens Ford har sat fuld damp på systemet, for at få biler ud til ventende købere, må Volkswagen affinde sig med at være nummer to. Men langt om længe kan man endelig forudbestille en ny Volkswagen Transporter - i Tyskland.

Til gengæld er der ikke sat dato på levering, og det kan godt tage sin tid, før Volkswagen er klar til at ekspedere de bestillinger, der måtte komme, for Volkswagen lukker og slukker for produktion af Transporter i Hannover.

Den flytter til Tyrkiet, hvor Fords fabrik skal bygge alle biler, og fordi Ford har styr på produktionen, er man allerede i gang med at sende biler på markedet, mens Volkswagen må vente.

Volkswagen har gjort, hvad virksomheden kan, for at tilføre bilen noget Volkswagen-personlighed.

Den skulle adskille sig fra Ford Transit på mere end nogle lygter og logo, og den gode nyhed kan være, at ny Transporter er blevet større. Bilen er blevet længere.

En totallængde for en standard Transporter er oppe på 505 cm, akselafstanden er øget til 310 cm, og så kan man på et senere tidspunkt købe en forlænget udgave, hvor akselafstanden er øget med 40 cm.

I fremtiden vil  den større model Transporter på et eller andet tidspunkt kunne rumme ni m3, som er et meget store varerum i den type varebil, der har en totalvægt omkring 3000 kg.

Masser af nyttelast
Det er også godt nyt, at en standard Transporter har fået større nyttelast. Vi er nu oppe på 1300 kg, ligesom trailervægten er skruet op til 2800 kg, og en del håndværkere vil sætte pris på bredden mellem hjulkasserne, der øges til 139,2 cm.

Motormæssigt er der kommet stor spredning i modelprogrammet. Det er ikke alle, der er tilgængelige fra dag et, for Volkswagen lægger ud med traditionel diesel.

Det hedder 110, 150 og 170 HK, og vi har en formodning om, at det er ægte Volkswagen-motorer, mens usikkerheden omkring den kommende PHEV – eller plug-in hybrid – breder sig i lokalet.

Det eneste, vi ved for nuværende, er, at Transporter eHybrid får en samlet ydelse på 235 HK, og et forsigtigt gæt kan være, at teknikken er hentet fra Ford Kuga, men vi ved det ikke.

Modsat ligner det Volkswagen el-teknik, for Volkswagen er meget længere fremme med el-biler end Ford, så de kommende fire ellerter med 116, 136, 218 eller 286 HK kan godt være ren Volkswagen-mekanik, der bliver bredt ud over hele Ford/ Volkswagen-programmet.

Batteripakkerne siger 54 eller 85 kWh. Vi har ikke oplysninger om rækkevidde, ladetider og nyttelast, hvis man vælger den store batteripakke. Vi må vente, til Volkswagen i det hele taget får så mange biler, at man også kan sende ny Transporter til det danske marked.

For nu må vi nøjes med at kigge over grænsen til Tyskland, for at følge med i udviklingen.

14/3 2024
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie