scroll
Design din egen FusoTo motorer og tre batteripakker er en del af det nye eCanter program.

Design din egen Fuso

Så kan gartnere, firmaer, der afhenter affald, og virksomheder, der udfører arbejde i den inderste baggård, godt spidse ører. For ikke-nyheden Fuso eCanter kan opbygges fuldstændig efter behov

Af Jørli Petersen

Det er længe siden, Fuso har givet danske livstegn. Det er, som om det tidligere Mitsubishi Fuso har lidt druknedøden hos Mercedes, og vil man købe Fuso, skal man en tur til Mercedes-forhandleren.

Det gælder også for den nyeste type Canter, en såkaldt eCanter, og dermed har vi mere end antydet, at nyheden er elektrisk, uden at det er noget særligt, for Fuso har solgt den lille elektriske lastbil siden 2017.

Fuso eCanter kan fås i en lang række varianter. eCanter har en akselafstand helt nede på 250 cm. Nyheden fås med seks forskellige akselafstande, og for at gøre det praktiske fuldkomment kan man købe eCanter med det smalle førerhus med en bredde på kun 170 cm. Så gartnere, firmaer, der afhenter affald, og virksomheder, der udfører arbejde i den inderste baggård, bør spidse ører. eCanter kan opbygges efter nøjagtigt de krav, som en virksomhed måtte have.

eCanter fås med to motorer og tre størrelser batteripakke. Motorerne afhænger af bilens totalvægt, det er enten 150 eller 175 HK. Batteripakkerne er 41, 83 eller 124 kWh, som igen giver en rækkevidde på 70, 140 eller 200 km. Ikke imponerende tal, men tilstrækkeligt til netop det, eCanter er rigtig god til. Når både Nissan og Toyota har trukket sig fra det marked, er den nu Mercedes-ejede Fuso pludselig blevet den eneste lette lastbil med såkaldt frembygget førerhus, hvilket er det samme som en motor, der ligger under førerhuset, og det betyder igen, at bilens totallængde kan udnyttes maksimalt.

Totalvægten på ny eCanter går fra 4,25 t til 8,55 t. De store modeller kræver stort kørekort, mens de mindste læner sig op ad de EU-særregler, der er for vægtgrænser for elektriske køretøjer, hvilket betyder, at den lette eCanter kan køres på almindeligt kørekort.

Uanset batteripakke, er rækkevidden ikke imponerende, men det er heller ikke nødvendigt til eCanter, som har sin styrke på andre områder.  

23/1 2023
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også