El-Sprinter gange tre
Det er ikke nemt at skulle positionere sig, når man kommer sent til festen. Mercedes forsøger at hale ind på tre af de andre store, der allerede har smidt en tung, elektrisk varebil på markedet, men der er stadig mange spørgsmålstegn
Af Jørli Petersen
Mercedes blander sig nu i den tunge ende af elektriske varebiler. Iveco, Volkswagen og Ford er der allerede. Det er tydeligt, at Mercedes holder tungen lige i munden, for når det drejer sig om elektriske varebiler, er der to meget vigtige data, som er meget kritiske: Rækkevidde og nyttelast.
Det sidste er især vigtigt på de største varebiler, hvor bilerne vælges efter rummelighed eller lasteevne.
Derfor har Mercedes valgt at lancere det, vi kalder for tre udgaver af elektrisk Sprinter med navnet eSprinter.
De tre udgaver er med henholdsvis 56, 81 og 113 kWh batteripakke. Det er åbenlyst for enhver, at den eSprinter, der har den meget teoretiske rækkevidde på 400 km på en herlig varm sommerdag med vinden i ryggen og masser hjemve, er den variant med det store batteri. Den alternative udgave med 56 kWh kommer næppe særlig langt, mens denne model til gengæld bør have en større nyttelast.
Motormæssigt balancerer Mercedes også på en meget smal midterstribe. eSprinter kommer med to elmotorer. Enten er det 136 eller 204 HK, og det er den ualmindeligt almindelige el-motor, der også lægger 400 Nm på den kraftigste udgave af eSprinter.
Store varebiler er ikke specielt velegnet til el-drift, så vi afventer en Sprinter på brint.
Småpebrede priser og ingen rabat
Vi har ikke de endelige data på eSprinter. Det interessante er naturligvis alt det med nyttelast, og hvilke versioner der kan blandes sammen. Vi ved, at man kan få en eSprinter, der må trække 1500 kg, men trailer efter en fuldt elektrisk varebil er noget, der får rækkevidden til at nærme sig nul i mere end hastigt tempo, og så ved vi, at de første fuldt elektriske Mercedes Sprinter kan leveres i løbet af efteråret.
Priserne? Selvfølgelig også et vigtigt punkt. Her kan vi garantere, at eSprinter ikke bliver billig, og det er det nærmeste, vi kommer. Hvis vi tager udgangspunkt i de priser, der er gældende for Iveco og Volkswagen/Man-ellerter, skal man lige lægge en ekstra slat oven i prisen, hvis alt er, som det plejer.
Og rabat på elektriske varebiler? Endnu er der langt fra tale om samme prisnedslag, som der er på de traditionelle biler, så vær klar til et solidt træk på bankkontoen, hvis den står på eSprinter.