isover
scroll
El-Sprinter gange tre Til efteråret kan Mercedes også levere den største kassevogn som fuldt elektrisk.

El-Sprinter gange tre

Det er ikke nemt at skulle positionere sig, når man kommer sent til festen. Mercedes forsøger at hale ind på tre af de andre store, der allerede har smidt en tung, elektrisk varebil på markedet, men der er stadig mange spørgsmålstegn

Af Jørli Petersen

Mercedes blander sig nu i den tunge ende af elektriske varebiler. Iveco, Volkswagen og Ford er der allerede. Det er tydeligt, at Mercedes holder tungen lige i munden, for når det drejer sig om elektriske varebiler, er der to meget vigtige data, som er meget kritiske: Rækkevidde og nyttelast.

Det sidste er især vigtigt på de største varebiler, hvor bilerne vælges efter rummelighed eller lasteevne.

Derfor har Mercedes valgt at lancere det, vi kalder for tre udgaver af elektrisk Sprinter med navnet eSprinter.

De tre udgaver er med henholdsvis 56, 81 og 113 kWh batteripakke. Det er åbenlyst for enhver, at den eSprinter, der har den meget teoretiske rækkevidde på 400 km på en herlig varm sommerdag med vinden i ryggen og masser hjemve, er den variant med det store batteri. Den alternative udgave med 56 kWh kommer næppe særlig langt, mens denne model til gengæld bør have en større nyttelast.

Motormæssigt balancerer Mercedes også på en meget smal midterstribe. eSprinter kommer med to elmotorer. Enten er det 136 eller 204 HK, og det er den ualmindeligt almindelige el-motor, der også lægger 400 Nm på den kraftigste udgave af eSprinter.

Store varebiler er ikke specielt velegnet til el-drift, så vi afventer en Sprinter på brint.

Småpebrede priser og ingen rabat
Vi har ikke de endelige data på eSprinter. Det interessante er naturligvis alt det med nyttelast, og hvilke versioner der kan blandes sammen. Vi ved, at man kan få en eSprinter, der må trække 1500 kg, men trailer efter en fuldt elektrisk varebil er noget, der får rækkevidden til at nærme sig nul i mere end hastigt tempo, og så ved vi, at de første fuldt elektriske Mercedes Sprinter kan leveres i løbet af efteråret.

Priserne? Selvfølgelig også et vigtigt punkt. Her kan vi garantere, at eSprinter ikke bliver billig, og det er det nærmeste, vi kommer. Hvis vi tager udgangspunkt i de priser, der er gældende for Iveco og Volkswagen/Man-ellerter, skal man lige lægge en ekstra slat oven i prisen, hvis alt er, som det plejer.

Og rabat på elektriske varebiler? Endnu er der langt fra tale om samme prisnedslag, som der er på de traditionelle biler, så vær klar til et solidt træk på bankkontoen, hvis den står på eSprinter.

12/4 2023
  • Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    biler-til-byggebranchen ›De Olympisk Lege i Paris var spektakulære, men de lod sig kun gøre, fordi hypermoderne køretøjer stod klar til at fragte både rammer og hovedpersoner fra A til B – og så med minimal CO2-udledning
  • Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    biler-til-byggebranchen ›Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen
  • Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    politik ›Regeringen foreslår med finanslovforslaget at afsætte ekstra næsten seks millioner kroner til at indkøbe mere kontroludstyr for at styrke kontrollen med den kilometerbaserede vejafgift
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • En skjult nyhed

    En skjult nyhed

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Caddy fra Volkswagen er der ikke så mange dikkedarer ved. Eneste bemærkelsesværdige er en benzinmotor, der også kan køre på naturgas. Går alt, som præsten prædiker, varer det ikke længe, før den kan købes i Danmark
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger