Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

En rullende lægeklinik på brintDet store køretøj er ikke en ambulance, men en klinik der skal fungere som fremskudt kommandocentral i katastrofeområder.

En rullende lægeklinik på brint

Toyota har netop leveret dét, man kalder en rullende lægeklinik, der bliver den første ikke-CO2-udledende klinik af sin art

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Nyeste udspil i den nye følgeton om nye brintkøretøjer kommer fra Japan. Her har Toyota netop leveret dét, man kalder en rullende lægeklinik, der ikke må forveksles med en ambulance.

Det er Røde Kors i Japan, der sidder ved rorpinden i det rullende lægeklinik, der bliver den første ikke-CO2-udledende klinik af sin art.

Køretøjet skal bruges til indsats i katastrofeområder, og set via den opgående sol handler det første og fremmest om vigtig indsats ifm. jordskælv og meget mindre om det forestående OL.

Den nye lægeklinik er udstyret med nøjagtig den samme type teknik, som ligger i den nye Mirai. Det er kort og godt de samme brinttanke, den samme elektriske drivlinje og den samme komplette brændselscelle, der ligger i det 5,7 tons tunge køretøj, der har en rækkevidde på 210 km, før der skal tankes igen. Et enkelt stop, der kan sammenlignes med optankning af et 5,7 tons tungt køretøj på diesel.

Det afgørende spørgsmål ifm. den nye brint-lægeklinik, der vil fungere som fremskudt  lægehjælp i kritiske områder, er ikke som sådan en klinik, der i stand til at yde førstehjælp samt lede og fordele en vigtig indsats – spørgsmålet er mere, hvorfor klinikken benytter brint og ikke er en 100 % el-bil.

Svaret finder vi måske i den seneste meget store katastrofe, som ramte Fukushima, hvor det store A-kraftværk blev sat totalt ud af funktion. Det betød strømmangel i området, og et elektrisk køretøj uden en brugbar ladestation er en lægeklinik ude af funktion.

Med brint som drivmiddel er det kun et spørgsmål om at have en tankstation eller en mobil tank med til det nødstedte område.

Læs mere om Biler til byggebranchen

6/4 2021