Få overblik over prisjunglen
Ved første øjekast er Mercedes eCitan billigere end konkurrenternes pendanter, men når man medregner ekstraudstyr og vejer fordele og ulemper op mod hinanden, er forskellen i virkeligheden ikke ret stor
Mercedes kom sidst med elektrisk Citan, og måske derfor har det tyske mærke gjort sig ekstra umage med at drille de to konkurrenter, - Renault og Nissan, der sælger den samme bil.
Priserne på elektrisk Citan ligger klar, og Mercedes er billigst. 265.000 kr. før moms er prisen for billigste elektriske Citan, og det er ikke kun på pris, Mercedes udfordrer konkurrenterne, det er også på indhold og bilens praktiske udstyr.
Nissan har også udfordret Renault med en pris på 266.990 kr. før moms, mens Renault har højeste startpris på 275.000 kr. før moms.
Alle tre mærker er enige om, at det koster yderligere 10.000 kr før moms, hvis man vil have den lange version.
Derfra skal køberen være lidt forsigtig med bilernes udstyr, for her er der stor forskel. Mercedes Citan har 180 graders åbning af bagdørene som standard. Det samme har Nissan, mens Renault synes, det skal koster 4.500 kr. ekstra. Og så har Renault det store fortrin, at bilen fås uden B-stolpe, som giver en helt anden let adgang til varerummet, men den manglende B-stolpe betyder også en helt anden indretning omkring sæderne.
Sikkerhedsselen på passagersædet er omvendt. Selen er fastgjort midt i bilen, og lukkes i højre side af passagersædet, men det har også den effekt, at man har en meget stor midterkonsol, som både er stor, men den er også meget hård.
Denne midterkonsol er standard i Nissan Townstar, som ikke har en model uden B-stolpe, og på den måde er den store, hårde midterkonsol både i vejen, ligesom der kun man være to personer i kabinen.
Hos Mercedes har man ikke denne store indretning midt i sæderækken. Der er plads til tre personer, og Nissan tilbyder samme løsning som Mercedes. Det koster dog 3000 kr. ekstra at slippe for den store hårde konsol midt i bilen for til gengæld at få et større sæde.
Alle disse priser er naturligvis uden den rabat, som gives i langt, langt de fleste tilfælde, og på den måde kan både Renault og Nissan drible uden om Mercedes. Det tyske mærke er heller ikke ukendt med rabatter, så de tre står samlet set nok temmelig lige.
Men vær opmærksom på bilernes udstyr. Hvis bilen har helt almindelig B-stolpe, er det vores opfattelse, at den bedste model har plads til tre personer.
Ny Mercedes eCitan kommer til Danmark i det tidlige efterår.