scroll
Flådestyringssystem gør alt det hårde CO2-rapportarbejdeKeatechs GPS-enheder monteres direkte på bilens batteri.

Flådestyringssystem gør alt det hårde CO2-rapportarbejde

Virksomheder skal bare skrive deres bilers registeringsnummer ind i Keatech. Systemet trækker så de relevante oplysninger fra motorregisteret og laver en CO2-rapport for de valgte køretøjer. Det er også muligt at lave CO2-rapporter for maskiner

1. januar 2023 var på mange måder store 'CO2-rapporter-dag' for den danske byggebranche.

Årsskiftet repræsenterende nemlig begyndelsen på en æra i byggeriet, hvor flere og flere virksomheder skal i gang med at dokumentere deres CO2-udledning.

Udviklingen skyldes først og fremmest de nye dokumentationskrav i Bygningsreglementet, men også det såkaldte 'EU taksonomi' betyder, at flere danske byggevirksomheder skal i gang med at rapportere deres klimaaftryk.

Fra 1. januar 2023 omfatter EU's taksonomi nemlig også virksomheder i regnskabsklasse store C og regnskabsklasse D. Selvom en byggevirksomhed ikke hører til i en af de regnskabsklasser, kan EU-reglerne stadigvæk have stor betydning.

Det er virksomheden for håndværk og kloakservice S.P. Jensen et godt eksempel på. Nordjyderne er ikke selv direkte omfattet af EU's taksonomi, men det er flere af deres kunder til gengæld.

- Mange af vores kunder er forsikringsselskaber. Vi har et tæt samarbejde med forsikringsselskaberne, så når de skal til at levere et grønt årsregnskab i 2023, kan man sige, at noget af dokumentationsopgaven drypper videre ned til os, forklarer Lars Søndergaard Pedersen, QHSE (Quality, Health, Safety and Environment, red.) og Bæredygtighed Manager hos S.P. Jensen.

De virksomheder, der er omfattet af EU's taksonomi, skal nemlig også rapportere deres samarbejdspartneres CO2-udledning.

Klimadata som konkurrenceparameter
Derfor skal S.P. Jensen i 2023 være i stand til at levere CO2-rapporter på medarbejdernes kørsel til og fra de mange opgaver fra forsikringsselskaberne. Noget af en udfordring, når man har en flåde på 120 biler.

- Vi er ikke i tvivl om, at det her bliver et konkurrenceparameter. Hvis du vil arbejde med forsikringsselskaber for eksempel, som vi gerne vil, skal din virksomhed være i stand til at levere de CO2-rapporter, som kunden skal bruge i deres grønne regnskab. Det er simpelthen nødvendigt for at være med i buddet om opgaverne, siger Lars Søndergaard Pedersen.

Den nordjyske virksomhed tager opgaven med CO2-rapporterne med oprejst pande. S.P. Jensen har i flere år arbejdet med en ambition om at være med blandt de forreste i grøn omstilling inden for byggeriet. Ideen om at arbejde med bæredygtighed var allerede skrevet ind i forretningsstrategien, men selve dokumentationsopgaven med CO2-rapporter er en ny udfordring.

- Det er helt naturligt for os at arbejde med bæredygtighed, men vi har bare aldrig før dokumenteret det, som vi skal til at gøre nu. Derfor har vi brugt 2022 på at forberede os på, hvordan vi skal gøre. Vi har prøvet at være på forkant med udviklingen. Vi tror på, at der bliver en stor efterspørgsel på at kunne levere de her rapporter, når virksomheder skal vælge deres samarbejdspartnere indenfor byggeriet, siger Lars Søndergaard Pedersen.
Flådestyringssystem laver CO2-rapporterne

Et af de redskaber, som S.P. Jensen kommer til at læne sig op ad, er flådestyringssystemet Keatech.

Keatech er et dansk GPS-baseret flådestyringssystem. I første kvartal af 2023 lancerer Keatech en ny funktion, som i princippet gør alt det hårde arbejde med at udarbejde CO2-rapporter.

Virksomheder som S.P. Jensen skal bare skrive deres bilers registeringsnummer ind i Keatech. Systemet trækker så de relevante oplysninger fra motorregisteret og laver en CO2-rapport for de valgte køretøjer. Det er også muligt at lave CO2-rapporter for maskiner.

- Hele opgaven med at dokumentere sit klimaaftryk kommer til at fylde meget mere de kommende år. Den indsats, vi skal i gang med nu, er kun begyndelsen. Derfor er det vigtigt for en virksomhed som vores at have samarbejdspartnere, der kan hjælpe med at løfte noget af dokumentationsbyrden, forklarer Lars Søndergaard Pedersen.

Klimaaftryk fra maskiner
Hos nordjyske Keatech følger man de nye klimakrav med stor interesse.

- CO2-rapporter og dokumentationskrav kommer til at fylde meget i byggebranchen og transportbranchen. Første skridt er de krav, der træder i kraft fra 1. januar 2023, og herefter tager det bare fart. Når selve byggeprocessen skal dokumenteres, bliver CO2-rapporter en omfattende dokumentationsopgave for rigtigt mange byggevirksomheder. Det er hvert fald det indtryk, vi får, når vi taler med folk i branchen, siger Martin Oliver Mikaelsen, direktør i Keatech.

Allerede fra 2025 stiller Bygningsreglementet betydeligt større dokumentationskrav. Om to år skal byggevirksomheder eksempelvis kunne dokumentere klimaaftrykket fra de maskiner, de bruger på byggepladsen.

-dc

5/1 2023
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?