Ford har misforstået det danske marked
Hos Ford vil man gerne sælge sin Ranger Raptor som en fritidsbil, men det kommer ikke til at ske i Danmark, hvor den primært vil blive solgt som arbejdsbil og også kun kan købes på gule plader
Af Jørli Petersen
Man kan lave mange regnestykker, når der skal købes ny automobil, men når der er 292 turboheste i motorrummet, er det ikke ligegyldigt, hvor meget der forlanges for hver af de ædle gangere.
Alligevel blive det til 522.000 kr. med moms i nogenlunde runde tal for den nye topmodel af Ford Ranger, - det er en bil på gule plader, og vi tør slet ikke tænke på, hvad bilen ville koste, hvis Ford kunne finde på at sætter hvide nummerplader på den nye Raptor.
Ford har længe forsøgt at sende en god portion opmærksomhed i retning af Ranger Raptor. En klassisk type pick-up, hvis fordel sammenlignet med andre typer pick-ups kan være de faktiske mål på ladet, hvor Ford bl.a. kan opvise en bredde mellem skærmkasserne på 122,3 cm. De sidste tre millimeter er i dette tilfælde helt afgørende, for de betyder, at man kan have en standard møbelplade liggende fladt på ladet, hvis man da ikke har tilplastret bilen med ladindsats, for så er fidusen pludselig forsvundet i den blå luft.
Topmodellen i det nye program er udstyret med det, Ford kalder en ny 3-liters V6’er tilsat en turbolader i begge sider. Det er denne pakke, der lægger de 292 HK og 491 Nm, og så springer vi denne gang let og elegant over alt det med benzinforbrug, som sikkert kan være ganske markant.
Ford vil sælge Ranger Raptor som en lækker fritidsbil med særlige evner til kørsel i terræn. Bilen har i kraftigt ombygget stand netop kørt det berømte Baja race i Mexico, men tingenes tilstand er anderledes i Danmark.
Her er en dansk pick-up en arbejdsbil. Altså en bil, der udelukkende udstyres med gule nummerplader. Derfor er markedet for Ranger Raptor begrænset i Danmark, for den professionelle bruger vil også lægge vægt på bilens trailervægt. Her er den barske Raptor begrænset til 2500 kg, mens en vadedybde på 86 cm gælder for alle biler i det nye Ranger program, herunder den kommende VW Amarok, der er samme bil, men med vægt på dieselmodeller, som lige lyder mere spiseligt, når vi taler om forbrug.
Volkswagen har endnu ikke sat pris på deres Amarok, mens de første Ranger Raptor er på vej til de danske forhandlere.