Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz
Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen
Af Jørli Petersen
Tyrkiske Karsan bliver første leverandør er noget så fremtidsagtigt, som en førerløs bus, og det endda til et af de mest konservative lande i hele Europa, Schweiz.
Det er lidt af en milepæl for den tyrkiske producent, at taget dette skridt ind i fremtiden, men Karsan er kendt sine busser, der både kører på ren el og på brint.
Man kan pænt sagt få, hvad man ønsker sig inden for disse områder, og Karsan har de senere år hentet opsigtsvækkende kontrakter i en række lande, som kan få mange til at løfte brynene.
Først var det Japan, der sagde velkommen til el-busser fra Karsan, og nu er det Schweiz, der siger velkommen til den førerløse bus.
En fremtid, der kan løse alle køre-hviletidsproblemer i moderne bustrafik, ligesom et muligt problem med personalemangel er pist borte. Den førerløse bus er kun første skridt på vejen mod helt nye typer bil.
Den første førerløse bus bliver indsat på en 2,2 kilometer lang strækning med otte stoppesteder. Ruten går fra den historiske bymidte i Arbon til et nyt beboelsesområde med navnet Saurer Werk 2. Den elektriske bus uden chauffør får en hastighed på 30 km/t.
-dc