scroll
From the land of the free Ford Bronco har været ude af produktion i 25 år, men kom tilbage i 2020, og i 2023 kommer den til Danmark. Dog kun i begrænset oplag.

From the land of the free

Ford smider snart en Bronco på det danske marked: En ærkeamerikansk pickup truck, der i hvert fald ikke kører på el. Bilen er allerede populær i hjemlandet, og nu skal den stå sin test hertillands

Af Jørli Petersen

Om noget er Ford ægte amerikansk. Og det er især firmaets F-model pickup truck, som er blevet efterfulgt af den måske knap så kendte Bronco, som er Fords svar på noget Jeep-agtigt. Ala en gammel Land Rover – lidt primitiv og billig – som også kan køre off road.

Og traditionel Bronco er en primitiv bil uden omsvøb. Oprindeligt er det stive aksler, hestevognsfjedre, primitiv drivlinje uden dikkedarer, men også mindre og svagere motorer, end mange danskere umiddelbart tror.

Det med mindre motorer kører videre i den nuværende generation, som helt usædvanligt kommer til Europa og dermed til Danmark. Men ikke i noget stort antal, oplyser Ford.

Det er, som om man lige vil gøre opmærksom på noget, skabe en stemning og se, om det europæiske bilmarked er til den form for amerikanske biler, selv om det ikke helt stemmer med Fords nye officielle holdning med mindre CO2.

Det amerikanske marked har en Bronco Raptor, der er udstyret med 3-liters V6, masser af turbo, 400 HK og en hjulstørrelse, der kan skrues op til 37 tommer. 

Den Bronco, der kommer til Danmark, er basis-Bronco. Det er en model med enten 2,3 eller 2,7 liters 4-cylindret motor. Vi er ikke helt klar over, hvad det er, Ford har tænkt sig at sætte på skibene til Europa, men hvis det er 2,7 versionen, kan vi nå op på 315 HK. Vi er dog lidt skeptiske og tror på noget, der er mindre.

Vi ved heller ikke med sikkerhed, om det er 2- eller 4-dørs udgaver af Bronco, der kommer til Danmark. Vi gætter på den klassiske 2-dørs, så på den måde får Suzuki endelig en form for konkurrent til Suzukis Jimny, selv om de to biler også er meget forskellige – sikkert også i pris.

Hvis vi ser på det amerikanske marked, er Bronco blevet populær. Nye modeller sælges i pænt tal, og de klassiske sælges til fyrstelige summer, især hvis bilen er i original stand. Men vi må nøjes med at gætte på en fremtidig pris af den nuværende topmodel Bronco, der sælges som Bronco Raptor og er udstyret med en 3-liters V6 motor med dobbelt turbo og fornemme 400 HK.

Er man til store sutter, kan Bronco også gøre de fleste lykkelige. Største hjulmontering er helt oppe på 37 tommer.

Der er stadig mange usikkerheder, om hvilken model der bliver sendt på det danske marked. Men antallet af hestekræfter skulle uanset være lovende. 

7/10 2022
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?