scroll
Ikke meget el for pengene Ford Ranger findes i mange varianter, hvoraf de fleste er uaktuelle for det danske marked. Den næste ligner noget tilsvarende. En Ranger med 2,3 liters benzinmotor og opladelig hybrid-teknik.

Ikke meget el for pengene

Ford spytter en ny variant af Ranger ud i 2025. Det bliver en plug-in hybrid, og på ren el kan den kun holde til at køre 40 kilometer. Og tror man, at Ranger skal kunne køre med 3500 kg på krogen som ren el-bil, vil det endelige resultatet skuffe

Af Jørli Petersen

Ford laver stadigt flere varianter af Ranger. Set med danske briller bliver det mere og mere mystisk, for når den først kan komme ud til forhandlerne i 2025, kan andre havde overhalet denne udgave af Ranger med mere end bredden på en kofanger, for nyheden er en Ranger PHEV. En plug-in hybrid.

Det er desværre ikke en herlig diesel, Ford har forbundet med noget elektrisk. Det er den velkendte og ganske udmærkede 2,3 liters 4-cylindret motor, som pludselig er hyret til at drive en Ford Ranger, som i tilgift forventes at må trække en trailer på 3500 kg.

Det er første gang, vi ser denne benzinmotor på en sådan opgave. Motoren er kendt fra flere personbiler herunder Focus ST, hvor Ford henter 280 sporty heste ud af maskineriet, men det er noget ganske andet at sætte motoren i en Ranger, hvor den pludselig skal være ægte arbejdshest.

Vi har ingen information om den samlede ydelse, for der er også en el-motor med i den kommende Ranger PHEV. Men det er almindeligt at gå lidt forsigtigt til værks med den traditionelle forbrændingsmotor, mens el-motoren så skal give det sidste. På papiret ser det altså rigtig pænt ud, indtil man ser på de tal for rækkevidden som ren el-bil, som Ford har oplyst. 40 km.

For lidt og for sent
En fuldt opladt Ranger PHEV kan altså klare sig gennem den del af de større byer, som måske bliver udsat for forbudszoner de kommende år. Det vil kræve, at styring af bilens funktioner er forberedt til den form for kørsel, for en klassisk type PHEV holder ikke mange minutter, hvis man kører bilen som almindelig hybrid-benzin.

Hvis man forestiller sig, at Ranger skal kunne køre med 3500 kg på krogen som ren el-bil, bliver det endelige resultatet endog meget ringe. Til Fords forsvar kan vi påpege, at Ford ikke ser på en pick-up på samme måde, som vi gør i Danmark. Her er en Ford Ranger og andre biler af pick-up typen betegnet som arbejdsbiler.

I det store udland anser man også bilerne for at være fritidskøretøjer, og set fra den vinkel giver det mere mening, at gøre Ford Ranger til en PHEV med 2,3 liters benzinmotor. Det ser dog rimelig umuligt ud i Danmark, også fordi Ford kommer alt for sent, for sammenlignet med andre nye biler er der meget langt til 2025.

22/11 2023
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?