scroll
Indledningen på 2023 var en katastrofe for FiatPå den officielle opgørelse fra De Danske Bilimportører over alle nye varebiler, står Fiat Ducato opført med et rundt nul.

Indledningen på 2023 var en katastrofe for Fiat

Virksomhederne holder over en bred kam på pengene i starten af det nye år, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, at den tidligere topsælger, Fiat Ducato, ikke blev solgt i et eneste eksemplar i årets første måned

Af Jørli Petersen

Det har været en meget forsigtig start på det nye år. Januar er traditionelt en måned med et begrænset salg af nye varebiler, men på den front viste januar 2023 en stor tilbagegang.

Til sammenligning var januar i 2022 nogenlunde på niveau som i 2021, så meget tyder på, at mange virksomheder holder igen og venter med at investere, indtil den økonomiske fremtid er mere afklaret.

Når man ser på de 10 mest solgte varebiler i årets første måned, er der generelt tale om tilbagegang. Nogle klarer sig bedre end andre - det handler også om levering af nye biler, for bilbranchen har generelt været ramt af mangel på vigtigt komponenter, så ventetiden har været ualmindelig lang for flere mærker, men nu er sitationen afklaret, og leveringstiderne ved at normale.

Blandt de lavere registreringstal for januar, er det især værd at lægge mærke til tre tal, hvoraf to kan aflæses på skemaet.

Ford Transit Custom har haft en næsten katastrofalt dårlig måned. Det er længe siden, Ford har solgt så få af den model.

Det er også værd at lægge mærke til en anden traditionel topsælger, VW Transporter, hvor der kun blev registreret 60 nye biler i januar 2023.

Det tredje interessante tal er et rundt nul. Den tidligere topsælger, Fiat Ducato, blev ikke solgt i et eneste eksemplar i januar måned. 

Det er katastrofalt for den tidligere topsælger, som nu lever en skyggetilværelse hos K.W. Bruun, der er ny dansk importør af Fiat. Fiat er kommet i stald med varebiler fra Peugeot, Citroen og Opel.

Det samlede antal nye registrerede varebiler i januar 2023 er 1572 mod 2129 i januar 2022.

Top 10 varebiler i Januar 2023 (Januar 2022)

Ford Transit Custom 145 (409)
Iveco Daily 105 (53)
Mercedes Sprinter 99 (148)
Mercedes Vito 68 (341)
VW Crafter 60 (66)
VW Transporter 60 (47)
Ford Transit Connect 58 (6)
Mercedes Citan 58 (25)
VW Caddy 55 (56)
Renault Express 54 (30)
Renault Master 54 (29)
Renault Trafic 54 (54)

14/3 2023
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie