scroll
Lettere at lade el-bilen op

Lettere at lade el-bilen op

I andet kvartal af 2022 er antallet af ladestandere steget med 9 procent. Dermed har danskerne nu adgang til 6.550 offentlig tilgængelige ladestandere, der er bredt fordelt landet over

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Stigningen i antallet af ladestandere fortsætter, og alene i andet kvartal blev der etableret 398 nye ladestandere i Danmark. Det svarer til en stigende på ni procent forhold til første kvartal af i år, og dermed har danske bilister 6.550 offentligt tilgængelige muligheder for at lade deres elbil landet over.

Og det er ikke kun storbyerne, der er langt fremme. Antallet af ladestandere pr. 1000 indbyggere, selv om Frederiksberg Kommune indtager førstepladsen. Københavnerkommunen er nemlig efterfulgt af Ærø på en andenplads, mens København, Herlev og Middelfart indtager de sidste pladser i ’Top-5’.

Flere el-biler kører langt på en opladning
Og det er meget vigtigt, at antallet af ladestandere stiger, for det afspejler nemlig salget af el- og plug-in hybridbiler.

Andelen af elbiler med en rækkevidde på over 400 kilometer er steget fra cirka 49 procent til cirka 66 procent i løbet af de seneste tre år. Samtidig er andelen af elbiler med en rækkevidde på under 200 kilometer faldet fra cirka 19 procent til cirka 7 procent.

Andelen af el-biler med kort rækkevidde skyldes dog ikke, at der er færre elbiler af den type, men at der er kommet relativt flere elbiler med længere rækkevidde.

Antallet af ladepunkter er over de seneste tre år steget fra 2.450 ladepunkter i juni 2019 til godt 6.550. Det svarer til en tilgang på 0,71 ladepunkter pr. tusinde indbyggere i gennemsnit på landsplan

9/9 2022
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?