scroll
Masser af Buzz – knap så meget substans Årets bedste, nye varebil vil også være den varebil, der sætter en ny rekord i ventelister. Aldrig har ventetiden på en ny varebil været så lang, forudser vi, efter de begrænsede produktionstal.

Masser af Buzz – knap så meget substans

Den ser spændende ud, det gør den. Men Van of the Year 2023 er et ubeskrevet blad for langt de fleste. Man kan derfor undre sig over, at Volkswagen ID Buzz løber med titlen som årets varebil i Europa. Vil man have fingre i den, har det lange udsigter

Af Jørli Petersen

Tre nye elektriske varebiler kæmpede om at komme helt til tops i den årlige dyst om at være årets bedste nyhed, og de tre er i virkeligheden meget ukendte, og med det mener vi varebiler, som ikke er testet forfra og bagfra.

Vinderen og dermed den bedste nye varebil i Europa 2023 er den nye Volkswagen ID Buzz. Den meget anderledes nye elektriske varebil fik i alt 110 point. Der var tæt kamp om at komme helt til tops, men det lykkedes ikke Ford e-Transit at komme øverst på medaljeskamlen. Og i modsætning til VM og OL-medaljer, er der her ingen, der vil huske, hvem der sluttede som nummer to eller tre.

Den sidste nyhed på skamlen er i alt tre biler: Den nye Renault Kangoo E-Tech, Mercedes e-Citan og den spritnye Nissan Townstar. Selv om de var tre til at hente stemmer, blev det kun til 65 point.

Det er i øvrigt første gang, vi har en international top 3, som udelukkende består af fuldt elektriske biler.

Hvad kan man så sige om årets vinder, VW ID Buzz? Faktisk ikke ret meget, for hvis vi skærer helt ind til den barske sandhed, så er det lidt trist, at kun meget få mennesker har mere end et overfladisk kendskab til bilen. Man kan sige, at det kræver et meget sikkert instinkt at sende point i retning af en begrænset kendt nyhed som ID Buzz.

Dystre udsigter for produktion og levering
Det er også bemærkelsesværdigt at kåre en vinder, som kun vil kunne købes af meget få i løbet af det kommende år. Produktionen er langt fra oppe i omdrejninger, og der kommer kun meget få eksemplarer til Danmark i indeværende år. Måske kan antallet tælles på to hænder.

Udsigterne for levering næste år er også yderst dystre. Vi forudser en rekordlang venteliste på alt, hvad der hedder ID Buzz, og det er værd at huske, at ID Buzz både skal produceres som person- og som varebil.

En titel som International Van of the Year 2023 gør ikke en kommende venteliste kortere, så hvis virksomheden skal investere i en ny el-varebil inden for det næste år, skal man måske se sig om efter noget andet, som selvfølgelig ikke har samme udtryk som årets vinder.

24/10 2022
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?