Masser af Buzz – knap så meget substans Årets bedste, nye varebil vil også være den varebil, der sætter en ny rekord i ventelister. Aldrig har ventetiden på en ny varebil været så lang, forudser vi, efter de begrænsede produktionstal.

Masser af Buzz – knap så meget substans

Den ser spændende ud, det gør den. Men Van of the Year 2023 er et ubeskrevet blad for langt de fleste. Man kan derfor undre sig over, at Volkswagen ID Buzz løber med titlen som årets varebil i Europa. Vil man have fingre i den, har det lange udsigter

Af Jørli Petersen

Tre nye elektriske varebiler kæmpede om at komme helt til tops i den årlige dyst om at være årets bedste nyhed, og de tre er i virkeligheden meget ukendte, og med det mener vi varebiler, som ikke er testet forfra og bagfra.

Vinderen og dermed den bedste nye varebil i Europa 2023 er den nye Volkswagen ID Buzz. Den meget anderledes nye elektriske varebil fik i alt 110 point. Der var tæt kamp om at komme helt til tops, men det lykkedes ikke Ford e-Transit at komme øverst på medaljeskamlen. Og i modsætning til VM og OL-medaljer, er der her ingen, der vil huske, hvem der sluttede som nummer to eller tre.

Den sidste nyhed på skamlen er i alt tre biler: Den nye Renault Kangoo E-Tech, Mercedes e-Citan og den spritnye Nissan Townstar. Selv om de var tre til at hente stemmer, blev det kun til 65 point.

Det er i øvrigt første gang, vi har en international top 3, som udelukkende består af fuldt elektriske biler.

Hvad kan man så sige om årets vinder, VW ID Buzz? Faktisk ikke ret meget, for hvis vi skærer helt ind til den barske sandhed, så er det lidt trist, at kun meget få mennesker har mere end et overfladisk kendskab til bilen. Man kan sige, at det kræver et meget sikkert instinkt at sende point i retning af en begrænset kendt nyhed som ID Buzz.

Dystre udsigter for produktion og levering
Det er også bemærkelsesværdigt at kåre en vinder, som kun vil kunne købes af meget få i løbet af det kommende år. Produktionen er langt fra oppe i omdrejninger, og der kommer kun meget få eksemplarer til Danmark i indeværende år. Måske kan antallet tælles på to hænder.

Udsigterne for levering næste år er også yderst dystre. Vi forudser en rekordlang venteliste på alt, hvad der hedder ID Buzz, og det er værd at huske, at ID Buzz både skal produceres som person- og som varebil.

En titel som International Van of the Year 2023 gør ikke en kommende venteliste kortere, så hvis virksomheden skal investere i en ny el-varebil inden for det næste år, skal man måske se sig om efter noget andet, som selvfølgelig ikke har samme udtryk som årets vinder.

24/10 2022
  • Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

    biler-til-byggebranchen ›De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer
  • Der er ingen begrænsninger

    Der er ingen begrænsninger

    biler-til-byggebranchen ›Mercedes’ kommende Vito har en herlig 9-trins automatkasse. Vi tør godt svinge os helt op på, at Vito er tidens bedste automatgearede varebil, der kan købes på det danske marked. Prisen kan måske skræmme en anelse
  • 300.000 elbiler i Danmark

    300.000 elbiler i Danmark

    biler-til-byggebranchen ›Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter fortsætter med at stige over hele landet. Der er nu næsten 300.000 elbiler i Danmark
  • 1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    1½ års fængsel for 30 indbrud i varebiler

    vaerktoej-arbejdstoej ›De dømte har siddet vareægtsfængslet siden 21. marts og erkendte tyverier for mindst 900.,000 kroner
  • 65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    65 millioner kroner til en bedre Helsingørmotorvej

    politik ›Der skal gennemføres vejforbedringer ved Helsingørmotorvejen nord for Lyngby ved DTU for at sikre bedre trafikafvikling og fremkommelighed
  • Økonomiske krumspring

    Økonomiske krumspring

    biler-til-byggebranchen ›Volkswagen vifter os under næsen med en ny Transporter, men man skal have lommeregner, kugleramme og excel-ark frem for at have overblik over, hvad den reelt koster
  • Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    Trafiktrængsel mellem Næstved og Roskilde skal undersøges

    biler-til-byggebranchen ›Som grundlag for kommende statslige bevillinger fra ”Puljen til bedre trafikal sammenhæng mellem land og by” gennemføres nu analyse for strækningen mellem Roskilde og Næstved
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    biler-til-byggebranchen ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn