Masser af Buzz – knap så meget substans
Den ser spændende ud, det gør den. Men Van of the Year 2023 er et ubeskrevet blad for langt de fleste. Man kan derfor undre sig over, at Volkswagen ID Buzz løber med titlen som årets varebil i Europa. Vil man have fingre i den, har det lange udsigter
Af Jørli Petersen
Tre nye elektriske varebiler kæmpede om at komme helt til tops i den årlige dyst om at være årets bedste nyhed, og de tre er i virkeligheden meget ukendte, og med det mener vi varebiler, som ikke er testet forfra og bagfra.
Vinderen og dermed den bedste nye varebil i Europa 2023 er den nye Volkswagen ID Buzz. Den meget anderledes nye elektriske varebil fik i alt 110 point. Der var tæt kamp om at komme helt til tops, men det lykkedes ikke Ford e-Transit at komme øverst på medaljeskamlen. Og i modsætning til VM og OL-medaljer, er der her ingen, der vil huske, hvem der sluttede som nummer to eller tre.
Den sidste nyhed på skamlen er i alt tre biler: Den nye Renault Kangoo E-Tech, Mercedes e-Citan og den spritnye Nissan Townstar. Selv om de var tre til at hente stemmer, blev det kun til 65 point.
Det er i øvrigt første gang, vi har en international top 3, som udelukkende består af fuldt elektriske biler.
Hvad kan man så sige om årets vinder, VW ID Buzz? Faktisk ikke ret meget, for hvis vi skærer helt ind til den barske sandhed, så er det lidt trist, at kun meget få mennesker har mere end et overfladisk kendskab til bilen. Man kan sige, at det kræver et meget sikkert instinkt at sende point i retning af en begrænset kendt nyhed som ID Buzz.
Dystre udsigter for produktion og levering
Det er også bemærkelsesværdigt at kåre en vinder, som kun vil kunne købes af meget få i løbet af det kommende år. Produktionen er langt fra oppe i omdrejninger, og der kommer kun meget få eksemplarer til Danmark i indeværende år. Måske kan antallet tælles på to hænder.
Udsigterne for levering næste år er også yderst dystre. Vi forudser en rekordlang venteliste på alt, hvad der hedder ID Buzz, og det er værd at huske, at ID Buzz både skal produceres som person- og som varebil.
En titel som International Van of the Year 2023 gør ikke en kommende venteliste kortere, så hvis virksomheden skal investere i en ny el-varebil inden for det næste år, skal man måske se sig om efter noget andet, som selvfølgelig ikke har samme udtryk som årets vinder.