Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Ny pulje: Få 5000 kr. for at skrotte den gamle dieselbilEn dieselbil fra før 2006 udleder væsentligt flere partikler og generelt mere CO2 end nyere dieselbiler, så en skrottet, gammel dieselbil er godt for miljøet og klimaet. Foto: Colourbox

Ny pulje: Få 5000 kr. for at skrotte den gamle dieselbil

Dieselbilejere kan nu igen få en forhøjet skrotningsgodtgørelse, hvis de skrotter deres gamle dieselbil, indregistreret første gang før 2006. Der er afsat 100 millioner kroner i puljen, som genåbner d. 6. april

Del artiklen på

Ejere af dieselbiler får nu igen mulighed for at få en forhøjet skrotningsgodtgørelse, hvis de skrotter deres gamle dieselbil, indregistreret første gang før 2006. Skrotningsgodtgørelsen hæves fra 2200 kroner til 5000 kroner og uddeles efter først til mølle-princippet. Der er afsat 100 millioner kroner i puljen, som svarer til godtgørelse til cirka 35.000 biler.

- En dieselbil fra før 2006 udleder væsentligt flere partikler og generelt mere CO2 end nyere dieselbiler, så hver gang en gammel dieselbil bliver skrottet, er det godt for miljøet og klimaet. Tusindvis af danskere benyttede sig af muligheden for at få en forhøjet skrotningsgodtgørelse for deres ældre dieselbil, da der var en tilsvarende pulje i 2019 og 2020, og vi forventer, at det kommer til at gøre sig gældende igen, når puljen genåbner, siger Charlotte Moosdorf, konstitueret kontorchef i Miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsen administrerer sammen med DPA-System udbetalingen af puljen. Forhøjelsen af skrotningsgodtgørelsen til 5000 kroner falder bort, det øjeblik puljen er brugt eller senest den 31. december 2021. Herefter får ansøgere udbetalt det almindelige beløb på 2200 kroner, hvis de skrotter deres gamle dieselbil.

Initiativet er en del af Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten, som regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten står bag.

Skrot dieselbilen digitalt
Alle bilejere har siden 1. januar 2020 skrottet deres udtjente bil digitalt med deres NemID, efter vi i Danmark vinkede farvel til skrotningsattester i papirform. Det betyder også, at alle anmodninger om forhøjet skrotningsgodtgørelse skal ske digitalt via Borger.dk for borgere eller Virk.dk for virksomheder.

Den digitale skrotning er blandt andet med til at sikre en hurtigere og lettere skrotningsproces. Samtidig gør den også kontrollen med ordningen nemmere. Bilejere kan med ordningen begynde skrotningen hjemmefra via Borger.dk med deres NemID.

- Når bilejeren opretter sin skrotning hjemmefra, kan der kun vælges fra en liste af godkendte autoophuggere og forhandlere. Det er den bedste garanti for, at bilen miljøbehandles korrekt uden at gøre skade på miljøet, siger Charlotte Moosdorf, konstitueret kontorchef i Miljøstyrelsen.

Det er som hovedregel den sidst registrerede ejer af en bil, der kan anmode om at få udbetalt skrotningsgodtgørelse, når bilen skrottes ved en godkendt autoophugger. Du kan finde en godkendt autoophugger her.

Det digitale system kaldet DUS (Digitalisering af Udbetaling og Skrotningsattest) er udviklet af DPA-System (Dansk Producentansvarssystem) og Miljøstyrelsen med input fra autobranchen.

-los

 

Læs mere om Biler til byggebranchen

9/3 2021