Parkeringsvagternes drøm
Med knap to meter i bredden er Toyotas nye Land Cruiser svær at manøvrere ind i en parkeringsbås. Generelt er det en god ide at bruge lidt ekstra tid på instruktionsbogen, for der er blevet endnu flere køreprogrammer i ny Land Cruiser
Af Jørli Petersen
Toyota er blevet helt nostalgisk med den nye Land Cruiser, der er den første egentlige nye Land Cruiser siden 2009. Der kommer således til at gå 15 år mellem modelskift – og forbedringer, må vi formode, for der er mange lækkerier i ny Land Cruiser, og det kan koges ned til få ord som større, stivere, hjulvandring og frakobling.
Dertil kommer en mængde nyt udstyr fra den elektroniske skuffe. Her er der dog ikke noget nyt, og motormæssigt er vi begrænset af noget 2,8 liters diesel, - den kendte 2,8 motor med 204 HK og 500 Nm. Som noget nyt vil ny Land Cruiser med model 70 linjer blive tilført en gang mild hybrid, så bilen opfylder de nye Euro 7 krav.
Vi starter fra en ende af med forbedringerne. Bilen er den største model Land Cruiser til dato. Bilen er 492 cm lang (plus 8), bredden er desværre oppe på 198 cm (plus 9,5), så den bliver næsten umulig at placere på en sparsom dansk parkeringsplads. Det vil glæde provisionslønnede parkeringsvagter. Den øgede akselafstand på seks centimeter til 285 cm får ikke betydning for parkeringen, bortset fra bilens venderadius, hvor det bliver lidt mere drilsk at få ramt det helt skarpe og præcise sving.
En helt ny ramme under Land Cruiser gør bilen endnu mere vridningsstiv. Det har betydning for både styrke, holdbarhed, men også bilens komfort. Herfra går vi til det Land Cruiser især er kendt for, kørsel uden for alfar vej med huller i asfalten.
Med den nye chassisramme er det blevet muligt at gøre hjulvandringen større. Det har betydning, når man kører off-road, og det samme har en lille knap, som frigør forreste krængningsstabilisator, så hjulene får maksimal bevægelighed i terræn.
Hvis hastigheden kravler over 30 km/t, genetableres den faste kontakt med stabilisatoren, og så har vi gemt nyheden om en 8-trins automatkasse, som gør det lidt lettere at køre off-road, hvis man har valgt det rigtige program. Man skal selvfølgelig lige bruge lidt tid på instruktionsbogen, for der er blevet endnu flere køreprogrammer i ny Land Cruiser.
Det er stadig uklart, om den 4,5 liters V8’er, som ligger i dagens udgaver af Land Cruiser, kører videre i den nye model. Vi må afvente yderligere oplysninger, ligesom prisen selvfølgelig er ukendt.
Er man ægte Land Cruiser fan, skal man måske satse på at få fingre i en model First Edition, der laves i begrænset antal. Der kommer 3000 First Edition til Europa, så det bør være muligt, hvis man ikke venter for længe. Til de, der ofte har brug for at køre med en større trailer, er det måske værd at overveje off-roadernes kongemodel, som i denne udgave må køre med 3500 kg.