Pengepungen kan ikke se forskel på el og diesel Prisnedsættelsen gælder ikke kun for ny Master. Det er alle elektriske varebiler fra Renault, der har fået nye, lavere priser.

Pengepungen kan ikke se forskel på el og diesel

Selv sælgerne på Europas største elbilmesse i Bella Center blev taget med bukserne nede over, at det nu er blevet ligeså billigt (eller dyrt) at købe en elslæde som en, der kører på diesel

Af Jørli Petersen

Det var en markant bombe der sprang på den morgen, hvor udstillingen for el-biler har taget sin begyndelse i Bella Center.

Før dørene blev åbnet i Bella Center ved Europas største elbilmesse, tikkede der en kort meddelelse ind fra Renault, som ganske kort har udløst den panik, som i løbet af de næste timer bredte sig over den erhvervsdel, der indleder fire dage med ellerter i alle størrelser.

Den nye Renault Master har fået nye priser, og det er mest Master der skal sole sig i nyheden.

Meddelelsen gælder for alle elektriske varebiler fra Renault, så netop nu bliver der gjort alt for at få rettet priser på samtlige elektriske varebiler i Danmark, for Renault vil fra og med nu sælge el-biler til samme pris, som de indtil nu har taget for den tilsvarende varebil med dieselmotor og automatgear.

Nyheden var så varm, at den afdeling af Renault, der hedder Renault lastbiler, der også sælger store varebiler, ikke havde hørt, at man godt kan sænke prisen på deres fine nye el-Master med mere end 70.000 kr.

Helt ærligt så de noget mistroiske ud på standen for Renault lastbiler, men til sidst gik det op for dem, at der var sket noget af meget stor betydning.

Den praktiske betydning er bemærkelsesværdig. Ny Master med rækkevidde på 460 WLTP-kilometer, falder med 73.000 kr. minus en flad tier, og det er da en prisreduktion, der er til at tage at føle på.

Lidt længere op ad dagen kom det fulde udspil til syne.

Det er ikke kun ny Master, der er faldet i pris. Det er samtlige varebiler fra Renault, så både Trafic og Kangoo i elektriske versioner er nu faldet i pris, så de er direkte sammenlignelige med samme bil med dieselmotor med automatgear.

Den skelsættende nyhed betyder, at det ikke længere er en større økonomisk udskrivning af vælge el- frem for diesel.

Det betyder også, at de bilmærker, der benytter biludstillingen i Bella Center til at vise nyt, allerede skal have trykt nye prislister, hvis de i det hele taget vil sælge el-biler, for konkurrencen på bilmarkedet er knivskarp.

Hvis man er 50- eller 75.000 kr. for dyr, er det slut med at sælge biler.

Vi ser frem til at følge salget af varebiler de kommende måneder, og vi vil i særdeleshed holde øje med Renault, der har startet den nye Tesla-lavine for varebiler.

15/11 2024
  • Der er koldt på toppen

    Der er koldt på toppen

    biler-til-byggebranchen ›Der er plantet ondsindede rygter om den nye Hilux, som blasfemisk er blevet sammenlignet med Ford Ranger. Det har selvsagt ingen gang på jord. Ny Toyota Hilux holder fast i mange af sine klassiske dyder og er stadig en forrygende vogn
  • El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    biler-til-byggebranchen ›Ifølge Danmarks Statistik fortsætter andelen af nye, eldrevne varebiler mod nye rekorder
  • Maxus Deliver leverer

    Maxus Deliver leverer

    biler-til-byggebranchen ›Med en totalvægt på tre ton og en nyttelast på 1200 kilo er der gods i den nye Maxus Deliver. Den er nem at parkere, og prisen er rimelig, og så må man leve med små irritationselementer som manuel aircondition og en engelsk manual
  • Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Bravida har foretaget en rekordordre på 500 elektriske varebiler. Bilerne er af modellerne Ford e-Transit Custom og Ford e-Transit Courier og bliver en del af teknikentreprenørens bilflåde i løbet af 2026
  • Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    politik ›Antallet af p-pladser, der er særligt reserveret til håndværk og service, øges ifølge TEKNIQ fra 463 til 900 pladser
  • Toyota mest populær blandt ens varebiler

    Toyota mest populær blandt ens varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Toyota har en fornem garanti på minimum 10 år på Proace, hvis man passer sin service
  • Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    entreprenoer ›På længere sigt skønnes lastbiler i højere grad at blive elektrificeret end entreprenørmaskiner. Dermed kan der være et større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    biler-til-byggebranchen ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning