Isover
isover
scroll
Peugeot har noget i godteposen i det nye år Peugeot e-Rifter og e-Partner bliver opgraderet, og den største forbedring er øget rækkevidde. Fra noget meget kritisk til noget lidt mindre kritisk.

Peugeot har noget i godteposen i det nye år

Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen

Som personbil er navnet Rifter. Når bilen er elektrisk, er navnet e-Rifter, men langt flere kender bilen som Berlingo eller Partner, og vi har stadig ikke forstået, hvorfor Peugeot forlod navnet Partner til fordel for Rifter.

Alligevel er bilen ved at blive udstyret med lidt forbedrede systemer, og nyheden omkring den næste e-Rifter vil være, at rækkevidden er forøget. Den noget kritiske rækkevidde forlænges nu (fra 274 km) til 320 WLTP-kilometer, og det sker ikke ved at stable flere batterier i bilen eller sætte en mindre og dermed mindre forslugen el-motor i e-Rifter.

Ifølge Peugeot har man udviklet et forbedret system til løbende opladning af bilen under kørsel. Det er enhver form for påløb, der effektiviseres. Som fører kan man i fremtiden vælge mellem tre programmer til bilens påløb, og vælger man den version, der giver bedst opladning, kan man med ganske lidt øvelse stort set holde op med at bruge bilens bremser, når der er rødt forude.

En anden forbedring er varmesystemet, der nu skifter til et system med varmepumpe, som især gør noget ved rækkevidden om vinteren.

Fås i to længder

Stellantis har også travlt med at vise nye drivlinjer. Det gælder både større batteripakker og flere motorer, både mindre og større målt på hestekraft, men intet tyder på, at ny e-Rifter får kraftigere motor. Det mest sandsynlige er, at også næste generation e-Rifter og dermed Partner kører med den kendte 136 hestes motor.

Som tidligere fås e-Rifter og efterfølgende e-Partner i to længder. 440 og 470 km. Der er en øget mængde assistentsystemer – antallet kommer nu op på 17 – og et af de nye er et ’kaffe-alarm-system’, måske bedre kendt som overvågning af trætte chauffører.

Men systemerne har indtil videre vist sig at være mere end tvivlsomme, så vi afventer med nogen spænding det nye hos Stellantis, for systemet i e-Rifter er selvfølgelig ikke anderledes end det, der er lagt i ny 3008, Fiat 600 og alle de andre, som kan risikere at få denne form for overvågning.

Ny e-Rifter ventes klar til salg i den tidlige sommer 2024. Der er ikke nyt om e-Partner, men den kommer selvfølgelig kort tid senere – sikkert i det tidlige efterår. Og så er der ikke forlydender om opdateret Berlingo, Combo, Doblo eller Toyota Proace City, som er mest interessant, fordi den har en garanti, som er langt bedre end det, man finder hos søstermodellerne.

2/1 2024
  • Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    biler-til-byggebranchen ›De Olympisk Lege i Paris var spektakulære, men de lod sig kun gøre, fordi hypermoderne køretøjer stod klar til at fragte både rammer og hovedpersoner fra A til B – og så med minimal CO2-udledning
  • Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    biler-til-byggebranchen ›Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen
  • Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    politik ›Regeringen foreslår med finanslovforslaget at afsætte ekstra næsten seks millioner kroner til at indkøbe mere kontroludstyr for at styrke kontrollen med den kilometerbaserede vejafgift
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • En skjult nyhed

    En skjult nyhed

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Caddy fra Volkswagen er der ikke så mange dikkedarer ved. Eneste bemærkelsesværdige er en benzinmotor, der også kan køre på naturgas. Går alt, som præsten prædiker, varer det ikke længe, før den kan købes i Danmark
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger