bygma
bygma
scroll
Peugeot har noget i godteposen i det nye år Peugeot e-Rifter og e-Partner bliver opgraderet, og den største forbedring er øget rækkevidde. Fra noget meget kritisk til noget lidt mindre kritisk.

Peugeot har noget i godteposen i det nye år

Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen

Som personbil er navnet Rifter. Når bilen er elektrisk, er navnet e-Rifter, men langt flere kender bilen som Berlingo eller Partner, og vi har stadig ikke forstået, hvorfor Peugeot forlod navnet Partner til fordel for Rifter.

Alligevel er bilen ved at blive udstyret med lidt forbedrede systemer, og nyheden omkring den næste e-Rifter vil være, at rækkevidden er forøget. Den noget kritiske rækkevidde forlænges nu (fra 274 km) til 320 WLTP-kilometer, og det sker ikke ved at stable flere batterier i bilen eller sætte en mindre og dermed mindre forslugen el-motor i e-Rifter.

Ifølge Peugeot har man udviklet et forbedret system til løbende opladning af bilen under kørsel. Det er enhver form for påløb, der effektiviseres. Som fører kan man i fremtiden vælge mellem tre programmer til bilens påløb, og vælger man den version, der giver bedst opladning, kan man med ganske lidt øvelse stort set holde op med at bruge bilens bremser, når der er rødt forude.

En anden forbedring er varmesystemet, der nu skifter til et system med varmepumpe, som især gør noget ved rækkevidden om vinteren.

Fås i to længder

Stellantis har også travlt med at vise nye drivlinjer. Det gælder både større batteripakker og flere motorer, både mindre og større målt på hestekraft, men intet tyder på, at ny e-Rifter får kraftigere motor. Det mest sandsynlige er, at også næste generation e-Rifter og dermed Partner kører med den kendte 136 hestes motor.

Som tidligere fås e-Rifter og efterfølgende e-Partner i to længder. 440 og 470 km. Der er en øget mængde assistentsystemer – antallet kommer nu op på 17 – og et af de nye er et ’kaffe-alarm-system’, måske bedre kendt som overvågning af trætte chauffører.

Men systemerne har indtil videre vist sig at være mere end tvivlsomme, så vi afventer med nogen spænding det nye hos Stellantis, for systemet i e-Rifter er selvfølgelig ikke anderledes end det, der er lagt i ny 3008, Fiat 600 og alle de andre, som kan risikere at få denne form for overvågning.

Ny e-Rifter ventes klar til salg i den tidlige sommer 2024. Der er ikke nyt om e-Partner, men den kommer selvfølgelig kort tid senere – sikkert i det tidlige efterår. Og så er der ikke forlydender om opdateret Berlingo, Combo, Doblo eller Toyota Proace City, som er mest interessant, fordi den har en garanti, som er langt bedre end det, man finder hos søstermodellerne.

2/1 2024
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?
  • Den søde ventetid

    Den søde ventetid

    biler-til-byggebranchen ›Noget spændende er på vej fra Tyskland, men vi ved endnu ikke ret meget om, hvornår den nye Transporter bliver tilgængelig i Danmark. Det bliver næppe, før Ford har fået lov til at rulle sig helt ud
  • Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    byggeri ›Otte bilister på den københavnske vestegn dømt i retten, fordi de ikke havde sat sikkerhedswire korrekt fast mellem deres bil og påløbsbremsen
  • Mere end blot et transportmiddel

    Mere end blot et transportmiddel

    biler-til-byggebranchen ›Anlægsvirksomheden Træ & Busk har gjort sin varebil, Iveco Daily, til en mobil arbejdsstation, der kan assistere i de daglige opgaver, der vælter ind efter de seneste måneders ekstreme vejr
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den