scroll
Relax - det er en Toyota Tre gange to år, en gang tre år, og sidst nævnte kan forlænge sin garanti forbi de 10 år, og det er helt usædvanligt for en varebil.

Relax - det er en Toyota

Proace City er en kopi af flere andre modeller på markedet, men den skiller sig særligt ud på et afgørende område. Garantien. Smag lige på det engang: Proace City med Toyota Relax kan med lidt teknisk snilde få en garanti på 11 år

Af Jørli Petersen

Toyotas varebiler sælges kun i Europa, og det gælder således også for mærkets mindste, uanset om bilen er fuldt elektrisk som testbilen eller drives af traditionel motor.

Proace City er en del af en ganske stor familie. Om det er brødre eller søstre er underordnet, det er fire identiske biler, som alle ruller på et samlebånd i det nordlige Spanien.

Med det udgangspunkt giver det begrænset mening at gentage, hvad vi allerede har ment om andre medlemmer af familien, men vi har den klare fornemmelse, at Toyota er stedbarnet i familien. En slags Oliver, der står med grødfadet for at høre, om der skulle være en klat grød mere til Toyota. Men der er selvfølgelig forskel, og det er udgangspunktet i denne rundgang med en bil, som vi har brugt en del linjer på at beskrive indgående.

Det helt afgørende er garantien. Hvor Citroen, Opel og Peugeot ikke synes alt det med garanti er særlig interessant at tilbyde sine købere, forholder det sig ganske anderledes hos Toyota.

Tre års garanti og 100.000 km har kendetegnet mærket i årtier, så allerede her giver Toyota et forbedret produkt, da de tre andre kun mener, en garanti er to år værd. Men spænd så lige sikkerhedsselen en ekstra gang. Nogenlunde samtidig med at Covid-19 brød ud i Kina, opfandt Toyota, det man kalder Toyota Relax, som er en serviceaktiveret garanti.

Op til 11 år
Toyota er et af de mærker, som også sælger bilen som personbil under navnet Proace City Verso, og her er garanti et spørgsmål af stor betydning. For ikke at spilde tid for de bilbrugere, der leaser deres varebiler eller har hyppig udskiftning, hvor bilerne kører med serviceaftale, skal vi gøre det kort. Her skal man gå efter det bedste tilbud fra en af de fire forhandlere, eller vælge det selskab, der tilbyder den laveste ydelse og de bedste betingelser.

Alle andre bør vælge Toyota Proace City frem for de tre konkurrenter, og man skal gøre det af rent egoistiske årsager.

Med en købt varebil kan man med lidt omtanke i det daglige arbejde få op til næsten 11 års garanti på firmaets varebil. Helt nøjagtigt er det 10 år plus 364 dage, og det hele starter med den nye Relax garanti, der forlænger garanti på bilen, hver gang den har været til service.

Denne øvelse gentages, indtil bilen er 10 år gammel, og sender man bilen til service, dagen før bilen fylder 10 år, er det måden, man kan opnå de næsten uhørte 11 års garanti. Hvem har ellers hørt om mere end 10 års garanti på en bil – og så endda en varebil, som antages at leve et noget hårdere liv, hvor der ikke tages den grad af hensyn, som de fleste familier udviser overfor den dyrt købte familiebil.

Toyotas Relax garanti kan også genoptages, hvis man køber en brugt Toyota. En fem år gammel varebil kan pludselig blive omfattet af garanti, hvis man sender bilen til service på et autoriseret værksted, og på den måde kan man få genoptaget en garanti, som ellers var gået fløjten.

Hidtil uset tryghed
Og hvad er det så, man får, hvis man er lidt bevidst om garanti på firmaets varebil?

Det er fuld dækning så som vejhjælp med alt, hvad det indeholder. Det er alle de dyre og komplicerede komponenter på bilen. Den udvidede garanti er ikke en garanti mod huller i bilens indtræk, slidte måtter og den type tegn på brug, men alle de dyre ting er dækket, og så kan man lure lidt på Toyotas garanti, som på den måde er milevidt bedre end det, der tilbydes i resten af familien.

Det følgende er ikke noget, der på nogen måde er udtrykt af Toyota, men vi er sikre på, at man har tænkt sig om en ekstra gang, før man har ladet en Toyota-garanti dække biler, som ikke er en rigtig Toyota.

Toyota kender egne produkter. Man har kalkuleret risikoen ved at indføre Toyota Relax, men det forholder sig anderledes, når man som Toyota er i byen og køber varebiler i et samarbejde. Især når de, der laver bilerne, ikke ’tør’ give mere end to års garanti. Men det vil også være underligt, hvis Toyota deler sine biler op i type god og mindre god.

Med den garantiordning, Toyota har indført på sine biler, giver det tryghed, som man normalt ikke får i forbindelse med en varebil, men det handler også om kolde kontanter, for selvfølgelig kan man få mere for den brugte varebil, når den fortsat er dækket af garanti.

Eneste ulempe må være, at det er blevet dyrere at købe en varebil, hvor der står Toyota på navneskiltet.

Den hurtige opdatering om Proace City er, at bilen har tre indstillinger i det elektriske system. Man får enten 82, 100 eller 136 HK ud af motoren. Det betyder også 190, 210 eller 160 Nm, og selvfølgelig giver den høje ydelse kortest rækkevidde.

Lasteevnen er 750 eller 800 kg alt efter valg af model, og når det ikke kan blive til mere, er det, fordi batteripakken vejer 383 kg.

Toyota kommer altid sidst med deres franske varebiler, men de er først, når det handler om garanti.

Toyota Proace City Electric

Pris: fra 259.990 kr + moms
Pris testbil: 264.590 kr + moms
1 - aut
136 HK
260 Nm v. 0 o/m
0-100 km/t: 11,2 sek
Tophastighed: 135 km/t
Batteripakke: 50 kWh
Spænding ?
Rækkevidde: 274 km
Kørevægt: 1759 kg
Totalvægt: 2390 kg
Trailer: 750/750 kg
CO-2: 0 g/km

6/1 2023
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?