bygma
bygma
scroll
To umulige ellerterToyota Hilux i økologisk udgave.

To umulige ellerter

Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?

Af Jørli Petersen

Hvis man blev bedt om at sætte navn på to biler, der slet ikke passer ind i rollen som el-biler, vil det ikke være ulogisk at sige Toyota LandCruiser og Toyota Hilux.

Og hvad er det så, Toyota viser på mobilitetsudstillingen i Tokyo? En fuldt elektrisk LandCruiser og en elektrisk Hilux.

Toyota kalder klogelig begge biler for konceptbiler, mens der ikke er mange oplysninger om de to umulige ellerter. Alligevel er det LandCruiser, der tiltrækker sig opmærksomhed, især fordi bilen også kan falde ind i rollen som stor SUV, og det er netop, hvad amerikanerne gerne køber, så hvis det amerikanske marked bliver mere elektrisk, end det er i dag, er der måske plads til noget LandCruiser-ellert.

Modsat tror vi ikke meget på den elektriske Hilux. Som i øvrigt slet ikke bliver kaldt Hilux. Toyota bruger den kun i sammenligning. Den er nogenlunde samme størrelse, men både Hilux og LandCruiser er berømt for at være biler med et usædvanligt langt liv og utrolig holdbarhed, og især Hilux har vist sig alsidig og særdeles populær, uanset hvor man befinder sig.

Vi ved, at længden på Toyota EPU er 507 cm. Det gør den en anelse kortere end elektrisk LandCruiser, der har en bredde på 199 cm og på den måde er større end den nye LandCruiser, som Toyota sender på markedet næste år.

Heldigvis en helt traditionel LandCruiser med 2,8 liters diesel, mildhybrid og 204 dieselheste tilsat 8-trins automatkasse. Og selvfølgelige kan der hægtes 3500 kg på krogen.

Toyota siger ikke noget om rækkevidde, motorer og batteripakker. Det eneste, der oplyses, er næsten en selvfølgelighed: Batterierne sidder i bunden af de to køretøjer.

I parentes kan vi kikke lidt tilbage på den seneste tids nyheder. Her har Toyota vist en Hilux på brint, og den bil giver meget mere mening.

19/12 2023
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?
  • Den søde ventetid

    Den søde ventetid

    biler-til-byggebranchen ›Noget spændende er på vej fra Tyskland, men vi ved endnu ikke ret meget om, hvornår den nye Transporter bliver tilgængelig i Danmark. Det bliver næppe, før Ford har fået lov til at rulle sig helt ud
  • Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    byggeri ›Otte bilister på den københavnske vestegn dømt i retten, fordi de ikke havde sat sikkerhedswire korrekt fast mellem deres bil og påløbsbremsen
  • Mere end blot et transportmiddel

    Mere end blot et transportmiddel

    biler-til-byggebranchen ›Anlægsvirksomheden Træ & Busk har gjort sin varebil, Iveco Daily, til en mobil arbejdsstation, der kan assistere i de daglige opgaver, der vælter ind efter de seneste måneders ekstreme vejr
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den