LCA
scroll
Tre nye fra Dacia Dacia mistede den tidligere topsælger Dokker, hvis position blev overtaget af Renault med Express, men her er svaret fra Dacia. Tre nyheder, som prismæssigt udfordrer Express.

Tre nye fra Dacia

Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov

Af Jørli Petersen

Det har tilsyneladende været et større slag i ansigtet end tidligere oplyst, at Renault blev småfornærmet over den succes, Dacia fik med den tidligere Dokker.

Det gik lidt for godt, så den napper vi, tænkte Renault for et par år siden, så i dag er der ingen Dokker hos Dacia, men bilen lever fortsat i bedste velgående som Renault Express - dog ikke med samme succes, som dengang navnet var Dokker.

Nu har Dacia tilsyneladende tænkt sig grundigt om og svarer nu igen: Ikke med en - men hele tre varebiler, som alle er ombyggede personbiler og alle med priser, der ligger mærkbart under det, Renault forlanger for billigste Express. De tre modeller er efter pris, Sandero, Duster og den nye Jogger.

Kan ikke helt sammenlignes
Priserne på de tre er 93.472 kr. for billigste Sandero, Duster koster i billigste trin 137.551 kr., mens den nye Jogger topper prislisten med 149.053 kr. Alle priser er plus moms.

Renault forlanger 161.000 kr. for billigste Express, men kan de fire biler sammenlignes bare nogenlunde?

Ikke helt, vil mange varevognsspecialister nok mere. Renault Express er en klassisk varebil med lukket varerum, den adskiller sig også fra de tre gange Dacia med sin motorpakke, Renault har 1,5 liters diesel, hvor Dacia udelukkende tilbyder benzin.

Men man skal være lidt ekstra omhyggelig med Renaults prisliste, for næste trin af Express koster kun 4000 kr. mere, og for de penge får man ekstra 20 HK, og det er med statsgaranti de billigste heste i dansk bilbranche, så hvis den alligevel står på Express, så køb den dyre model.

Bedre udsyn
Dacia frister tilværelsen med en 1-liters motor. Både Sandero og Duster har 90 hestes minimaskine, mens Jogger henter 110 HK ud af samme mængde metal.

Men så har Dacias billige varebiler også den fordel, at man har et markant bedre udsyn fra førersædet, der er glas hele vejen rundt. Det er ombyggede personbiler med de fortrin, det kan have.

Dertil kommer, at man ikke må underkende, at mange virksomheder med begrænset kørselsbehov kan have stor fordel af at købe en benzinbil til de små daglige gøremål. Især hvis man har mange koldstarter.

1/5 2024
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?