LCA
scroll
Udseendet betyder nogetSom varebil er Buzz Cargo Van of the Year i Europa, og i Danmark er den både Årets bil som personbil, ligesom den er favorit til at snuppe den danske titel for varebiler i april.

Udseendet betyder noget

Der er egentlig ikke ret meget revolutionerende at berette om Volkswagen ID. Buzz Cargo, men alligevel er den i en klasse for sig ved snart sagt alle kåringer i år. Og det skyldes ene og alene bilens udseende

Af Jørli Petersen

Volkswagens nye fuldt elektriske varebil er godt i gang med at skrabe titler til sig. Som varebil er ID. Buzz Cargo kåret til Van of the Year 2023, og den har også netop vundet titlen som Årets Varebil i Danmark (mere om det snarest).

Volkswagen havde sikkert også håbet på den europæiske titel for personbiler, men den gik ikke. Her blev ID. Buzz til manges overraskelse overhalet af en Jeep, som kan få dansk salgsstart inden længe.

Vi må heller ikke glemme, at ID. Buzz er kåret som Årets Bil i Danmark 2023, men en ting er en kåring som personbil, noget ganske andet er at vinde som varebil.

Last og batterier
Det handler bl.a. om alt det praktiske. Buzz Cargo hører hjemme i 3-ton klassen, den er i direkte konkurrence med biler som Trafic og selvfølgelig Transporter. Men her er den afgørende forskel ikke kun elmotoren og den store bunke batterier i Buzz Cargo – det er noget så elementært som nyttelast. Og her strækker den elektriske Volkswagen våben.

Der er lidt uenighed om kørevægten på en Buzz Cargo, alt efter hvor man søger oplysninger, men hvis vi siger 625 kg, er det nok ikke meget forkert. Der er dog langt til de minimum 1100 kg, man får, hvis man vælger traditionel Transporter, så Buzz Cargo er den klare taber på nyttelast. Og det er generelt problemet med el-biler, især når man som Volkswagen vælger at smække en batteripakke på 82 kWh i en elektrisk varebil.

Til gengæld er den elektriske varebil jævnbyrdig på plads og udnyttelse af varerum. Med bare en smule omtanke kan man indrette elektrisk varebil med samme læssehøjde som den traditionelle varebil, og ser vi på bilens anvendelse i virksomheden, vurderer vi en bil på en anden måde, end hvis det er standardbilen til en dansk familie.

Den professionelle bruger ved, hvad bilen skal bruges til. Man vælger ikke el-bil, hvis man har virksomhed i Jylland og har opgaver i hele landet. El-bilen er fortsat bilen til det nære brug, det er bilen til det kendte kørselsmønster, og på den måde ser vi med mere milde øjne på el-bilen, når den er en varebil til enten service eller last-mile, som det efterhånden hedder på moderne dansk.

Der er 226 km på ’tanken’, svarende til 73 % af batteriets kapacitet. Man kan også aflæse, at vi lader med fem kilometer i minuttet netop nu.

Designet gør forskellen
Volkswagen ID. Buzz Cargo er en bil, der vækker opsigt i gadebilledet, når man kommer rullende. Producenten har formået at få masser af retro ind i designet, samtidig med at stilen peger fremad. Vi giver masser af point til det udvendige design, og hvis vi skal være helt ærlige, er det sandsynligvis også netop bilens design, der henter titler, for teknisk er der ikke noget nyt. Overhovedet.

Buzz Cargo er slet og ret en ID.3 med større batteri og et andet design. At vi så er meget mere begejstrede for Buzz Cargo end for de andre ellerter fra Volkswagen, er en anden sag. Men det er den helt klassiske Bosch el-motor på 204 HK, der ligger i bilen, og fremgangsmåden er næsten ualmindelig almindelig, når det gælder el-biler - mange bilmærker bruger netop denne motor.

Eneste variant er batteripakken, og selv om Buzz Cargo har en pakke på 82 kWh, er det ikke, så man falder i svime over rækkevidden, som officielt er på 414 km – igen med en del forskel på opgivne tal, alt efter hvor man søger information. Vi holder os til det, Volkswagen selv skriver i sit datablad, selv om det selvfølgelig afviger betydeligt fra det, vi oplever i den virkelige verden.

For Buzz Cargo gælder det i særdeleshed, at man bør holde sig fra motorvej, for selv om Volkswagen har gjort meget for at give bilen et mere vindglat design, er det en stor firkant, der skal flytte mere vind end eksempelvis en helt vindglat Tesla, og det har stor betydning for rækkevidde.

Da vi testede, blev vi øvrigt ekstra overraskede over bilens størrelse. Buzz Cargo er større, end man umiddelbart tror. Når man er tæt på bilen, opdager man, at den rent faktisk er 194 cm høj, og den er hele 199 cm bred uden sidespejle.

Så de, der køber ID. Buzz som personbil, lærer at sætte pris på bilens skydedør, for mange steder er der så lidt plads på en dansk parkeringsplads, at man har god gavn af skydedørene. Det plus har man ikke i varebilen, så man lærer at tænke sig om, når der skal parkeres.

Den halvkolde håndværkerfinger
Akselafstanden er 299 cm, så på rene mål og formål kan Buzz Cargo direkte sammenlignes med Transporter. Men så kommer vi til det indre, der er væsentligt anderledes. Her arbejder man igen med design, og det er producenten sluppet mindre heldigt fra end på det ydre.

Igen har man trukket designet fra ID.3 med familie ind i Buzz-modellerne, og vi er ikke til det store skærmbrug uden knapper, der enten kan trykkes eller drejes til de mest almindelige funktioner.

Især den halvkolde håndværkerfinger efter fyraften kan have problemer både med at ramme rigtigt på den store skærm, ligesom funktionen ikke altid er helt, som man kunne ønske, så for at vende tilbage til den kommende danske kåring, er det noget, der trækker ned.

Men for lige at slå det fast – vi anser Buzz Cargo som fortjent vinder af den danske titel, selv om det er en varebil med begrænset anvendelse og begrænset nyttelast i forhold til bilens størrelse.

Så er der jo lige det med prisen, for testbilen koster 377.000 kr. før moms, og det er mange penge for en bil til firmaet, men ikke ualmindeligt for en el-bil, der er betydeligt dyrere end den traditionelle varebil.

Volkswagen ID. Buzz Cargo 

Pris: Fra 329.995 kr. + moms
Pris testbil: 377.595 kr. + moms
1 – aut.
204 HK
310 Nm v. 0 o/m
0-100 km/t: 11,2 sek.
Tophastighed: 145 km/t
Batteripakke 82 kWh
Spænding: 400V
Rækkevidde: 414 km
Kørevægt: 2373 kg
Totalvægt: 3000 kg
Trailer: 1000/750 kg
CO-2: 0 g/km

1/5 2023
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også