scroll
Volkswagen uddeler bøllebank til Ford Volkswagen satser på den professionelle køber, mens Ford ser ud til at bejle til den private pick up-køber. Det kan gøre Amarok altdominerende i Danmark, hvor eneste udfordring er Toyota Hilux.

Volkswagen uddeler bøllebank til Ford

Man kan komme langt med godt håndværk og en målrettet indsats. Mens Ford hænger i bremsen, er Volkswagens udvalg af motorer skræddersyet til det danske pick up-marked

Af Jørli Petersen

Det bliver Volkswagen, der løber med det begrænsede danske salg af den kommende fælles nye pick-up, der skal bygges hos Ford i Sydafrika. Vi har flere gange været tæt på den nye Ford Ranger, mens vi ikke har fået meget at vide om den kommende VW Amarok. Nu spiller Volkswagen ud med mange af trumferne, og det kunne se ud som om, Volkswagen er klar til at give den kommende kollega en solid gang bøllebank.

Kort fortalt er ny VW Amarok på langt de fleste områder en Ford Ranger tilsat noget Volkswagen-grej. Ny Amarok er 10 cm længere end forgængeren med samme navn. Akselafstanden er øget med 17,5 cm, og så er nyttelasten øget til 1200 kg, hvor man typisk regner med 1000 kg for en pick-up i denne klasse. Vi kender ikke bilens egenvægt, men vi ved, at den må trække 3500 kg. Og det er det, der giver mindelser om den amerikanske Ford F-150. Det er også værd at bemærke, at selv om ny Amarok er blevet længere, så er bilens udhæng blevet kortere, fordi akselafstanden er øget mere end bilens længde.

Når Amarok uddeler bøllebank til Ford, er det, fordi bilen er målrettet det danske pick up-marked, og forskellen handler først og fremmest om motorer, hvor det nu er slået fast, at der er forskel på Ford og Volkswagen.

Fire diesel og en benzin
Ny Volkswagen Amarok kommer nemlig med fire dieselmotorer og en enkelt benzin. Vi ved også, at Volkswagen kommer med den længe ventede V6 diesel, og det viser sig nu, at det er den 3-liters fra Audis S-modeller, der dukker op i Volkswagen Amarok. Vi ved dog ikke, hvor meget der trækkes ud af motoren, når den er lagt i en pick-up.

Vi ved heller ikke, om man satser på moment frem for hestekræfter, og det kan være denne omprogrammering af motoren, der får Volkswagen til at beskrive motoren som helt ny. Når samme 3-liters V6 TDI er lagt i en Audi S-model, trækker man omkring 340 HK ud af de tre liter, hvilket gør en diesel-Audi til en af de tyske motorvejes kongemodeller.

To typer 4-hjulstræk
De øvrige udgaver af Amarok består af en enkelt med benzinmotor, mens de resterende tre har 2-liters diesel. Sikkert i forskellige konfigurationer. Men i VW Amarok handler det også om terræn og duelighed til den krævende køber.

Volkswagen oplyser, at ny Amarok kommer med to typer 4-hjulstræk, samtidig med at basismodellen kan leveres med almindeligt træk på baghjulene, men der er stadig en række uafklarede punkter. Vi ved ikke, om de 2-liters motorer er Volkswagen-motorer. Vi ved heller ikke meget om de motorer, der ligger i den nye Ford Ranger. Så det store spørgsmål er fortsat, om det, vi tror er fælles dieselmotorer i de mindre udgaver, er en Volkswagen-motor.

Men det lyder usandsynligt, at der dukker en 2-liters Ford diesel op i en Volkswagen. Til gengæld kan vi sige med stor sikkerhed, at Volkswagen ikke vil benytte den 3-liters benzinmotor, som Ford har valgt til deres topudgave af Ford Ranger.

26/8 2022
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?