isover
scroll
Aarhus vil investere en kvart milliard i en grønnere by med færre bilerDer gennemføres nu en borgerdialog, hvor både aarhusianere, erhvervsliv og foreninger får mulighed for at komme med input. Foto: Aarhus Kommune.

Aarhus vil investere en kvart milliard i en grønnere by med færre biler

Et bredt flertal i Aarhus Byråd har foreslået en grøn mobilitetsplan. Aftalen sikrer store investeringer i kollektiv transport og cykelstier, at bilister stadig kan komme ind og ud af midtbyen, og at der bliver plads til mere byliv og grønt mellem husene

Aarhus skal udvikle sig til en grønnere og endnu mere attraktiv by, hvor både handels- og bylivet bliver udviklet og styrket samtidig med, at mobiliteten opretholdes. Det mener byrådet, der vil udvikle et effektivt og grønt mobilitetssystem, der skal gøre det lettere at komme rundt i Aarhus.

Kvaliteten i byens rum skal øges med mere byliv, flere træer og mere grønt, og fremtidens transportsystem skal bidrage til, at erhvervsliv og detailhandel kan udvikle sig, og at handelslivet i byen styrkes.

Helt konkret sigter aftalen mod, at aarhusianerne skal køre 50 % flere ture i den kollektive trafik. Flere vil også bruge cyklen, imens færre ture skal ske i bil. Målet er, at halvdelen af bilturene sker i en fossilfri bil.

Den politiske aftale er en udmøntning af klimaaftalen, hvor det blev besluttet, at transportområdet skal levere en CO2-reduktion på 270.000 tons i 2030. Aftalen danner nu ramme om en kommende grøn mobilitetsplan, der skal give aarhusianerne bedre alternativer til bilen.

Overflødigt med køreplan
Forligspartierne er enige om at foretage investeringer for 255 mio. kr. frem mod 2030 til anlæg af bl.a. nye busbaner, ombygning af kryds mm., så buspassagerer får en forlomme i trafikken og kommer hurtigere frem.

Dertil skal der ske investeringer for 50 mio. kr. om året fra 2027 til flere afgange, så bussen kører så hyppigt, at køreplanen bliver overflødig på særligt prioriterede ruter.

Samtidig indføres det for første gang i Aarhus’ historie, at fremtidige investeringer automatisk følger med befolkningstilvæksten i kommunen, så der er plads til de mange nye aarhusianere i trafikken.

Kommer man fra oplandet, er der også godt nyt.

Et nyt forsøg med gratis kollektiv transport til bilister, der stiller bilen og rejser videre fra det eksisterende parkér og rejs-område i Lisbjerg og to muligt nye parkér og rejs-områder i Tilst og Viby, skal det gøre det mere attraktivt at hoppe over i den kollektive transport på vej ind til byen.

Der bliver også investeret i flere og bedre cykelstier og i mere ladeinfrastruktur, så det bliver mere attraktivt at vælge en elbil, når den udtjente fossilbil skal skiftes ud.

Samtidig konkluderer aftalen, at letbane er det rette og mest fremtidssikrede teknologivalg for etape 2 af den højklassede kollektive trafik mellem Spanien og Brabrand.

Det skal skabe den bedste synergi med de eksisterende letbanestrækninger. Danmarksdemokraterne står uden for denne del af aftalen.

Forsøg skal give trygge lokalmiljøer
Der er også enighed om at afsætte 5 mio. kr. i 2025 til at styrke den grønne mobilitet i Kongelunden. Det skal undersøges, om det er muligt at indføre kollektiv transport som en del af billetprisen til idræts- og kulturarrangementer i bl.a. Kongelunden.

Forligspartierne ønsker også at undersøge muligheden for at etablere et parkeringshus i det sydlige sydhavnskvarter, som også vil kunne betjene de mange gæster i Kongelunden.

Af helt nye tiltag er forligspartierne enige om at lave forsøg med en nulemissionszone, når det nødvendige lovgrundlag er på plads. Zonen etableres inden for allégaderne og skal bidrage til en renere og mere rolig midtby.

Det vil dog stadig være muligt at komme ind til centrale parkeringshuse, uanset om man kører el- eller fossilbil. Derudover vil beboere og erhverv inden for zonen samt bilister med handicaplicens være undtaget.

Forligspartierne har også besluttet at lave forsøg med såkaldte trafik-øer, hvor vejstrukturen minimerer gennemkørende biltrafik og til gengæld sikrer tryggere forhold for cyklister og gående.

Indsatsen skal give mere viden om, hvordan vejstrukturen kan bidrage til bedre lokalområder, der er rare at bo og vokse op i. Partierne ønsker at starte i Øgaderne, Åbyhøj, på Christiansbjerg og i Hasle i samarbejde med de lokale beboere og fællesråd.

Det er også en del af aftalen, at trafik-øerne på sigt kan vinde indpas i oplandsbyerne, så de også bliver endnu mere attraktive og trygge at leve i.

Digital trafikstyring
Samtidig er forligsparterne enige om at investere yderligere i digital trafikstyring og justerede svingbaner og tilkørselsforhold for at øge kapaciteten på byens indfaldsveje, som det tidligere er sket i ringgadesystemet.

Aftalen om grøn mobilitetsplan er et budgetforslag, og byrådets partier vil have mulighed for at prioritere hele eller dele af elementerne fra den politiske aftale i budgetforhandlingerne.

Der gennemføres nu en borgerdialog, hvor både aarhusianere, erhvervsliv og foreninger får mulighed for at komme med input til de initiativer, som et flertal i byrådet foreslår at sætte i værk.

Resultatet af den dialog præsenteres for forligskredsen, inden indstillingen forelægges Aarhus Byråd i begyndelsen af 2025.

Aftalen er indgået af følgende partier i Aarhus Byråd: Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, og Thure Hastrup (UFP).

-dc

8/8 2024