Gulvets verden har fuld fokus på bæredygtighed
En rundspørge foretaget af Magasinet Gulv viser, at producenter og leverandører af gulvbelægning har integreret bæredygtighed i organisation og produktion
Af Kim Sejr
Producenter og leverandører af gulvbelægning har fuld fokus på bæredygtighed i deres forretning. Den danske tæppeproducent Ege Carpets fremhæver således, at virksomheden har arbejdet med bæredygtighed siden 1996, og at det er en lige så stor del af strategien som selve designet af tæpper.
Det tilslutter linoleumsproducenten Forbo sig:
- Hver enkelt virksomhed har et ansvar og forpligtelse til at gøre deres produktion og produkter så bæredygtige som muligt, siger Rikke van Hauen, marketing manager hos Forbo, der har miljødeklarationer på alle deres produkter.
Gulvproducenten Interface fremhæver, at dets produktion af gulve allerede var emissions-neutrale i 2019 takket være en bæredygtigheds-strategi siden 1994.
Det kan man læse mere om i juni-udgaven af Magasinet Gulv, der også indeholder en række andre spændende artikler. Bl.a. bliver gulvbranchens aktører oplyst om, hvordan man bliver klædt på til klimakravene efter at Magasinet Gulv har talt med chefkonsulent i Bolig-og Planstyrelsen, Tine Faarup.
Gulv i variation
Man kan også læse om 25 Hours Hotel i det indre København, hvor der er gjort en del ud af farver og variationer – hvilket også har omfattet gulvbelægningen, der er udført i flere typer: tæpper, klinker, tæppefliser og trægulve og epoxy.
Man kan også læse om Kastrup Gulve, der har specialiseret sig i at vedligeholde og renovere den eksklusive del af markedet, der udgøres af bl.a. firmadomiciler og herskabslejligheder og om AG Gulve, der har stået bag den store opgave med at gulvlægge Østre Landsret i Nordhavn.