Rundt på gulvet: Med Hans Henrik Gylov
Magasinet Gulv har besøgt Key Account Manager ved Weber, Hans Henrik Gylov, til en snak om gulvbranchen
Af Chris Kragh
Blå bog:
Hans Henrik Gylov bor i Ålsgårde. Han har de seneste syv år været Key Account Manager hos Saint-Gobain for Weber A/S.
Hvordan kom du ind i den her branche?
Jeg har altid arbejdet med salg af produkter til bygningsbranchen og i høj grad med produkter til gulve på en eller anden måde. De første år med salg var inden for bygningsinstallationer - for eksempel produkter til gulvvarme - og har så efterfølgende arbejdet med konstruktioner og salg af gulve. Jeg har været i gulvbranchen i næsten 25 år. For syv år siden kom jeg til Weber som Key Account Manager.
Hvad ser du som din vigtigste opgave lige nu?
På bedste måde at rådgive vores kunder og derved få adgang til større projekter og senere at få projekterne i gang. Det kan være hospitaler, lufthavne, fabrikker og andre større byggesager som kontorbyggerier og lejlighedskomplekser. Det kan både være nybyggeri og større eller mere specielle renoveringer. Weber leverer unikke løsninger til gulvkonstruktioner. Både undergulve og afretningslag, men også overflader som PU-gulve og epoxy-gulve. Sidstnævnte er meget populære for tiden også i boliger, for vi får mange henvendelser om designgulve fra private. Vi sender dem alle videre til entreprenørerne. Gulvene har et look, der passer godt ind til både det industrielle look med beton og metal og de mere varme med træ.
Hvad nyder du mest ved dit arbejde?
Kundekontakten og at være med til at skabe den rigtige løsning for den enkelte kunde. Og så elsker jeg det kick, det giver, når jeg lander en god ordre. Det er man i høj grad drevet af, når man arbejder med salg. Rigtig meget kvalitetstid går også med arkitekt- og byggeplads-besøg. Jeg er omgivet af pragtfulde kollegaer i salg, product management, logistik, kundeservice og økonomi med et rigtigt godt samarbejde, så vi kan servicere kunderne fra alle sider.
Det går stærkt i hverdagen, og det kan jeg godt lide. Det der med at få enderne til at mødes på kort tid, det er da helt sikkert rart. Men det gjorde ikke noget, om kunderne bare en gang imellem lige ringede lidt før, de skal bruge materialerne. Det kan give problemer, når noget skal være her og nu, selvom Weber er en dygtig leverandør med en OTIF på 98 %. Men planlægning kan også noget, og det er faktisk ret vigtigt for gulventreprenørerne, men også vores logistikfolk.
Man kan jo ikke bare stoppe midt i en levering af flydemørtel, for så bliver der tydelige overgange. Det kræver benhård planlægning for eksempel at levere 100 ton flydemørtel. Det er mange bulkvogne, der bare skal komme frem den ene efter den anden hver tredje time, så pumpeopgaven kan køre kontinuerligt fra start til slut. Det sørger Weber + teamet for i Galten.
Nævn en opgave, du er særligt stolt af?
Der er mange. Jeg har haft nogle kæmpe sager på det seneste, der har været sjove. For eksempel 70.000 m2 flydemørtel til en stor dansk medicinalvirksomhed. Eller gulvet til Ikea ved Enghave Station. Det var både undergulv og afretningslag. Arkitekterne var med ude og se vores Weber Floor 4610 på Landsarkivet, men også gulvet på 17.000 m2 i Holbæk Sportsby. Projektet endte med, at det var det gulv, Ikeas arkitekter og totalentreprenøren valgte.
Det Kongelige Bibliotek i Aarhus er vi også stolte af. Det er et Weber designgulv 4650 i farven G40. Overbibliotekaren kontaktede mig, fordi hun havde set produktet i en anden bygning. De ville gerne have samme slags i forbindelse med en renovering, og det blev rigtigt flot og vandt årets renoveringspris i 2020. Det var en transformation fra klassisk bibliotek til et moderne og lækkert samlingspunkt. Det er et valgkollegie bestående af 70 medlemmer fra byggebranchen, der har stemt Det Kgl. Bibliotek helt øverst på podiet.
Hvad ser du særligt frem til lige nu?
Jeg kan godt lide den tendens, der er i tiden, med at vi skal udvikle produkter og løsninger, der begrænser udledningen af CO2. Det er en stor udfordring i byggebranchen, og jeg ved, det er noget, der fylder meget hos utrolig mange firmaer. Det gør det også hos Weber, og jeg glæder mig løbende til at opleve nye produkter.
Jeg glæder mig i det hele taget over udviklingen af produkter i byggebranchen, der ikke alene handler om CO2, men også om arbejdsmiljøet. For eksempel vores Weber Cemfloor til undergulve, der er nemt at udlægge, og der er flydende nok til, at det kan udlægges med pumpebil fremfor at skulle udlægges manuelt på knæ med håndkraft gennem mange timer.
Miljø og arbejdsmiljø bliver nogle større og større parametre, når man skal give tilbud på ordrer, og jeg synes, det er positivt og spændende med alt det, der forskes i i disse år.
Hvilke trends oplever du i branchen for tiden?
Helt klart fokus på miljøet og arbejdsmiljøet i forbindelse med de produkter, der efterspørges. Af udseende er vi inde i en tid, hvor kombinationen af træ, beton og glas er stort. Det er en flot kombination, der kombinerer det industrielle look med noget varme.
Hvilke gulve har du selv derhjemme?
Vi har en blanding af travertin og trægulve. Det passer fint til huset, som vi købte for ikke så længe siden. Skulle jeg i gang med at renovere, ville jeg nok vælge et PU komfortgulv, for det er dejlig blødt at gå på og flot at se på. Og så med gulvvarme, naturligvis.
Du kan læse flere artikler om gulvbranchen i magasinet GULV - klik her