Strategisk fokus på større entrepriser giver pote
Gulvgrossisten Scandinova har øget sit fokus på større entrepriser, og strategien bærer nu frugt. Sammen med gode samarbejdspartnere kan Scandinova sætte sit navn på store projekter som Kridttårnet i Carlsberg Byen og Tretårnet i Helsingør
Nogle gange er det værd at kigge indad i sin forretning og se, hvor man kan optimere. Dén øvelse tog Danmarks største gulvgrossist, Scandinova, fat på sidste år med oprettelsen af en ny projektafdeling. Formålet er at komme i betragtning til de helt store entrepriser sammen med gode samarbejdspartnere:
- Tidligere har vi ikke været klædt godt nok på til at kunne byde ind på større projekter i samarbejde med gulventreprenørerne. Det var ikke vores fokusområde. Men med oprettelsen af en ny afdeling har vi i dag, hvad vi selv mener er en stærk enhed, der kan rådgive og være bindeled mellem producent og projekt, fortæller Bo Jensen, salgsdirektør i Scandinova.
- Vi kan blandt andet tilbyde gode betalingsbetingelser, landsdækkende butikker, kompetent rådgivning og personale samt one stop shops, som kommer gulventreprenørerne til gode. I al beskedenhed kan vi se, at det var et godt strategisk valg, vi traf sidste år. Og vores ambitioner for fremtiden er bestemt høje, fortsætter han.
Sammen om de store projekter
Gulventreprenøren Lumby Gulve med hovedsæde i Odense er en af de virksomheder, der nyder godt af samarbejdet med Scandinova:
- Jeg er meget tilfreds med det, Scandinova kan tilbyde via deres nye afdeling. Der er nogle økonomiske fordele i form af fordelagtige og konkurrencedygtige priser. Men det er mest de bløde værdier, der spiller en rolle for mig. De yder god og kompetent rådgivning, tager sig af eventuelle problemer, der skulle opstå undervejs, og står for fragt og levering. Det sparer mig for dyrebar tid. Og tid er jo penge, fortæller Gert Andersen, der har drevet Lumby Gulve de seneste ti år.
Han har senest vundet store projekter som Carlsberg Byen i København og Tretårnet i Helsingør i samarbejde med Scandinova:
- Der er efterhånden mange m2 gulve med vores navne på. Blandt andet 22.000 m2 i Carlsberg Byen, 11.000 m2 ved Tretårnet i Helsingør og 13.000 m2 ved et nyt projekt i Hundige. Så det er altså de helt store entrepriser, vi har med at gøre. Og det stiller jo høje krav til begge parter.
Ingen hvilen på laurbærrene
Ifølge Gert Andersen kræver et givtigt samarbejde som ovenstående, at man både som entreprenør og grossist har den rette indstilling, og at der bidrages hele vejen rundt:
- Det er naturligvis ikke kun Scandinova, der skal bære ansvaret for et velfungerende samarbejde. Det skal jeg også. Derfor går jeg højt op i at være betalingssikker, ansvarlig og ikke mindst forudseende, siger han og fortsætter:
- Et eksempel er, at jeg sammen med Scandinova sidste år købte stort ind og oprustede lageret med 30.000 m2 gulve grundet udsigten til råstofmangel og ekstreme prisstigninger. Det viste sig at være en god beslutning, da krigen mellem Ukraine og Rusland senere ramte og skabte leveringsproblemer. Det betyder, at vi er leveringssikre i hele 2022. Et setup som dette havde ikke kunnet lade sig gøre, hvis man ikke stoler på hinanden og er risikovillig.
Salgsdirektør Bo Jensen stemmer i og gør samtidig rede for ambitionerne fremover:
- En stor del af sagerne med den nye projektafdeling er vundet sammen med Lumby Gulve. Så det viser tydeligt, hvor værdiskabende et sådant samarbejde er. Dem vil vi meget gerne have flere af, så vi fremover kan være bindeleddet på endnu flere store entrepriser.
- Vores forventning er, at vi med den nye tilgang forhåbentlig kan vinde projekter på i alt 75.000 m2 i 2022, 100.000 m2 i 2023 og 125.000 m2 i 2024. Vi har allerede indfriet 2022-målet med 130.000 m2 vundet pr. dags dato. Det er uden Carlsberg Byen, der blev vundet i 2021, og vores i forvejen ambitiøse mål for fremtiden vil derfor blive opjusteret snarest, afslutter han.
-dc