Hver sjette fuldtidsbeskæftigede i byggeriet er ikke dansker- Når op imod hver femte ansatte er en udenlandsk kollega, øges presset på danske løn- og arbejdsvilkår, siger Claus von Elling, formand for Danske Byggefag.

Hver sjette fuldtidsbeskæftigede i byggeriet er ikke dansker

Nye tal, som Danske Byggefag har samlet på baggrund af data fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, viser, at andelen af udenlandske medarbejdere i byggeriet fortsat stiger – selv om den samlede beskæftigelse i branchen falder

Danske Byggefag – der er samarbejdsorganisation for de syv førende fagforbund med medlemmer i byggeriet – opfordrer politikerne, der netop nu sidder i forhandlinger om en ny regering, til at forbedre kontrollen med den udenlandske arbejdskraft.

Fra 1. kvartal 2025 til 1. kvartal 2026 er den samlede beskæftigelse i bygge- og anlægsbranchen faldet med 2664 fuldtidsbeskæftigede. Samtidig er antallet af udenlandske fuldtidsbeskæftigede steget med 347 personer.

Dermed udgør udenlandske medarbejdere nu 17,3 % af alle fuldtidsbeskæftigede i bygge- og anlægsbranchen. I marts 2026 alene nåede andelen op på 17,7 %. Det er en ny rekord for 1. kvartal.

I alt var der i 1. kvartal 2026 159.705 fuldtidsbeskæftigede i bygge- og anlægsbranchen. Heraf havde 27.641 et udenlandsk statsborgerskab.

Tallene viser samtidig, at udviklingen har stået på i længere tid. Over de sidste 10 år er 47,6 % af nye fuldtidsbeskæftigede i bygge- og anlægsbranchen udenlandske.

Ifølge Claus von Elling, formand for Danske Byggefag, bør tallene indgå direkte i de aktuelle regeringsforhandlinger om arbejdsudbud og udenlandsk arbejdskraft.

- Hvis man politisk ønsker endnu mere udenlandsk arbejdskraft, så er det helt afgørende, at der følger de nødvendige ressourcer og værktøjer med til at bekæmpe den udnyttelse, som følger med i vores branche. 

- Ellers får vi kun mere af den underbetaling og udnyttelse af vores udenlandske kolleger og direkte kriminalitet, som vi ser i byggebranchen i dag, siger Claus von Elling.

Han peger på, at arbejdskraften i byggeriet er under markant forandring.

- Når op imod hver femte ansatte er en udenlandsk kollega, øges presset på danske løn- og arbejdsvilkår. Derfor er der behov for stærkere myndighedskontrol, men også bedre muligheder for at organisere de udenlandske kolleger og håndhæve vores overenskomster, siger Claus von Elling.

Byggebranchen ser samtidig en udvikling, hvor udenlandske medarbejdere i stigende grad kommer fra lande længere væk fra Danmark.

Ifølge Claus von Elling øger det risikoen for afhængighedsforhold mellem ansatte og arbejdsgivere.

- Vi ved erfaringsmæssigt, at jo længere væk de ansatte er fra deres hjemland, desto mere udsatte er de, og jo større bliver afhængigheden af arbejdsgiveren. Det øger risikoen for både underbetaling og udnyttelse, siger Claus von Elling.

-dc

29/5 2026