Er du opmærksom på de nye regler for totalvægt?
Siden 1. juli har samme regler gjaldt for varebiler med en totalvægt over 2,5 ton, som gælder for lastbiler, og det forsøger Iveco at omstille sig til
Af Jørli Petersen
Mens Iveco med den ene hånd er på vej med mindre varebiler, fisker man samtidig i rørte vande, for Iveco har sikkert mærket følgerne af de ændringer, der skete i EU’s regler for international vare- og cabotagekørsel fra og med den 1. juli 2026.
Fra denne dato gælder samme regler for varebiler med en totalvægt over 2,5 ton, som gælder for lastbiler, og det betyder fartskriver og køre-hviletid.
Grunden til denne stramning ser man tydeligt, hvis man lægger sig ud på de tyske motorveje. I en årrække har vejene været oversvømmet af 3,5 ton varebiler med maksimal størrelse lad og presenning og sovekabine på taget, og flere er også udstyret med læsserampe.
Disse biler kører typisk på polske nummerplader, og de har med årene flyttet mange transportopgaver over på varebiler, der ikke er underlagt samme regler som lastbiler.
Netop Iveco har særdeles tiltalende varebiler med højere vægt. Daily fås med totalvægt op til syv ton, og forskellen fra en Daily 3,5 til Daily 7,0 er ikke alverden.
En kendt, dansk stålvirksomhed kørte i flere år Iveco Daily, og det var meget almindeligt, at deres biler blev stoppet og kontrolleret, fordi man ikke kan se på en Daily 3500 kg, om den kører med overlæs.
Da virksomheden skiftede til Opel, blev den biler ikke stoppet og kontrolleret i nær samme omfang, og snart mange års kendsgerning har været, at markedet for varebiler med totalvægt over 3500 kg har været meget, meget begrænset.
Nu hvor reglerne er ændret, slår Iveco på tromme for sit produkt.
Iveco vil give konkurrenterne baghjul klassen fra 3500 kg til 7000 kg – varebiler med dieselmotor selvfølgelig, for der er andre EU-regler for el-varebiler.
Iveco peger også på forskelle i årlig ejerafgift op til 19.000 kroner alt efter køretøj. Her er vi ikke helt sikre på, om man inkluderer mandskabsvogne, der er noget helt for sig selv, når Skat gnider sig i hænderne, mens de opfinder nye afgifter.
Men den store forhindring for øget salg af flere varebiler over 3500 kg er først og fremmest fleksibiliteten og kørekortet, der sætter begrænsninger.
Herefter er det fartskriveren, der er en forhindring, og endelig skal man ikke helt afskrive køre- hviletidsregler, selv om man holder sin 7-tons Iveco Daily inden for landets grænser. Endelig er der det med brugtværdien, hvis man har købt varebilen.