scroll
Byg din egen elbilUndermærke eller laveste kaste. Opel er ikke lige så fin som de franske mærker i samme koncern, men nu er de ikke ene om at være undermærke. Fiat er kommet til som mere af det tynde øl.

Byg din egen elbil

Hvorfor ikke bare gå direkte til prisen helt fra start? For der er sket noget med Opels Combo-e program i den korte periode, fra vi afhentede testbilen til nu, hvor bilens indtryk skal anmeldes

Af Jørli Petersen

Tidligere havde Opel en model Enjoy til 235.000 kr. før moms. Den bil var en skrabet model. Det er straks bedre med testbilen, der koster 264.500 kr. før moms, og hele forskellen handler om udstyr.

Nu er Combo-e ikke en nyhed som sådan. Vi har kørt i samme bil med flere navne, Opel Combo er netop nu en af fire identiske biler, så det er relevant at finde en Citroen e-Berlingo til 246.000 kr. og en e-Partner til 264.000 kr., alle priser før moms, mens Toyota stadig ikke har en officiel listepris på den elektriske Proace City.

Der er således en del penge at spare ved at springe fra et mærke til et andet. Til gengæld er der også leveringsproblemer med el-biler. De kommer lidt, som vinden blæser, så de pris-mekanismer, vi kender fra de traditionelle varebiler, er sat delvis ud af kraft. Når vi siger delvis, er det, fordi de respektive mærker gerne vil klø de gode kunder på ryggen, så man også kan sælge en solid bunke biler i fremtiden, men store rabatter på elektriske varebiler er ikke aktuelt. I hvert fald ikke endnu.

Byg selv Combo-e
Den alternative mulighed for en smartere Combo-e varebil er at købe Combo-e som personbil, smide sæderne over højre skulder, sætte en plexiplade op bag føreren og så smide en gang belagt krydsfiner ud over vognbunden.

Fordi vi taler el-biler uden afgift, er vi i den pudsige situation, at personbilen med masser af glas, udsyn og en mere komfortabel opsat undervogn samt et klart bedre indendørs klima med tilhørende komfort kan købes til samme pris som varebilen!

Combo-e med Edition+-udstyr koster det samme som billigste varebil, og så kommer det pudsige – det kan være, at man kan købe Combo-e som personbil, mens der er ventetid på varebilen, og teknisk er der ingen forskel.

Det er den kendte Stellantis-pakke, vi finder i Combo-e, uanset om bilen er født som personbil eller som varebil. Det er 136 HK, hvis man husker at trykke på ’power’-knappen, ellers er det 100 HK. Batteripakke og rækkevidde er også den samme, uanset hvad bilen hedder, men Opel har pillet lidt ved et par spærringer.

Tophastigheden er øget til 135 km/t, sikkert fordi bilen skal kunne komme hurtigere væk fra de tyske motorveje, hvis den skulle have forvildet sig ud i fjendtligt terræn. Tilsvarende er tiden for 0-100 øget en anelse, men det hele er småjusteringer, og man skal ikke vælge Combo-e pga. den lidt højere topfart. De 135 km/t er kun at betragte som en faldskærm.

Opel Combo-e Van L1 50 kWh

Pris: fra 259.990 kr. + moms
Pris testbil: 264.590 kr. + moms
1 - aut
136 HK
260 Nm v. 0 o/m
0-100 km/t: 13,1 sek
Tophastighed: 135 km/t
Batteripakke: 50 kWh
Spænding ?
Rækkevidde: 273 km
Kørevægt: 1759 kg
Totalvægt: 2390 kg
Trailer: 750/750 kg
CO-2: 0 g/km

26/9 2022
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?