Dråbeformede herligheder
Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
Af Jørli Petersen
Renault har givet officiel debut til den nye Master. Mærkets største varebil, der i fremtiden kommer som klassisk varebil, som fuldt elektrisk varebil og endelig som varebil på brint.
Den nye Master er i første omgang vist som helt ny og kraftigt forbedret el-varebil. Her er nyheden, at el-Master i fremtiden kommer med to motorer og med to batteripakker. De små er aldrig synderlig relevante for flertallet, og det er da også den store model med 140 HK og 87 kWh batteripakke, der er den interessante model.
Med en rækkevidde omkring 410 WLTP-kilometer begynder den store Master at ligne en el-varebil, der kan bruges i byerne, ligesom bilen kan bruges hele året. Også når vinteren viser sig fra den grimme side.
Renault taler også om hurtigere opladning. Når alt fungerer, som det er tænkt på fabrikken, vil man kunne lade 229 km på 30 minutter, men som vi ved fra et utal at tests, er virkeligheden ganske anderledes end det teoretiske, og endelig skal opladning helst ikke finde sted i arbejdstiden, hvor ladetid er spildtid.
Den klassiske type Master har også fået forbedringer, og det er selvfølgelig den nye front, man især lægger mærke til. Det mindre synlige er den større hældning for forruden.
Finder man målebåndet frem, kan man konstatere, at ny Master er blevet mere dråbeformet, for bilens bagende er den smalleste del af bilen.
Det giver lavere vindmodstand, som er til gavn for diesel og især for el-versionerne, hvor selv den mindste forbedring kan aflæses i rækkevidde.
Kortere akselafstand
Vi mangler fortsat mange data på den nye model Master, men vi formoder, at Renault arbejder videre med den kendte 2,3 motor, og det er denne motor, der har fået en opdatering, der sammen med det forbedrede design giver flere kilometer på literen.
Renault oplyser, at bilen er blevet optimeret på en sådan måde, at den nu bruger 1,5 liter diesel mindre på 100 km.
Den snart forhenværende Master kører i dag omkring 10,6 km på literen (i gennemsnit). Hvis vi omsætter Renaults oplysninger, er forbruget forbedret til noget, der ligger tæt på 12,5 km/l, og det er en mærkbar fremgang.
Efter opdatering af 2,3 motoren kan Master i fremtiden fås med 105, 130, 150 og 170 HK, og som noget nyt ser vi en 9-trins automatkasse til de heldige, der slipper for at holde venstre pedal i bund det meste af arbejdsdagen.
Ny Master får også kortere akselafstand. Vi ved ikke, om det gælder samtlige modeller, men sammen med det man kalder en ny foraksel, som, vi gætter på, er ændringer i forhjulsophæng og måske større hjulkasser, har man forbedret vendediameter med flotte 1,5 meter. Og så er det ikke nogen nyhed, at Master kommer i et utal af varianter.
Danske specifikationer er ukendte
Det mest interessante må være de tre længder, hvor midtermodellen kan leveres med valgfrit træk på enten for- eller baghjul. Den lille Master trækker på forhjulene, mens den lange model udelukkende leveres med træk på baghjulene.
Kabinen og dermed arbejdsmiljøet er også forbedret. Nye sæder, mere komfort plus en digital instrumentering tilsat en ganske stor skærm, der har fået skrå hældning imod føreren takket være et S-formet instrumentpanel.
Der er mange forbedringer af de daglige funktioner og mulighed for flere sikkerhedssystemer, men vi kender ikke de danske specifikationer. De næste måneder vil Renault bruge tid på at strikke udstyrspakker sammen til det danske marked.
Så længe man ikke ved, hvad der er standard i bilerne, er der heller ikke noget nyt om priser, hvor dieseludgaverne nok følger det, vi kender fra dagens modelprogram.
Prisen på den elektriske Master bliver interessant at høre, og vi mangler meget afgørende informationer om vægt, for hvor meget lasteevne er der tilbage til en Master med stort batteri?
Vi nævnte kort, at ny Master er lidt smallere bag, men vi ved ikke, hvordan målene er i forhold til dagens Master. Vi har ingen information, der siger, at døråbningen bag er blevet smallere, men Renault oplyser, at en sidedør, der er hele 40 centimeter bredere, er blevet fikset.
Renault har ikke sat dato på dansk salgsstart. Et kvalificeret bud vil være det tidlige forår 2024.