LCA
LCA
scroll
Glem benzinen – Fords nye Courier er kun en gevinst på diesel Ford Courier ventes på det danske marked i god tid inden nytår.

Glem benzinen – Fords nye Courier er kun en gevinst på diesel

Større varerum, mere fleksibilitet og en opgraderet kabine. Der er nok at glæde sig over ved den kommende Ford Transit Courier. Men benzinudgaven kunne de godt have sparet sig

Af Jørli Petersen

Som vanligt har Ford mere travlt med at fortælle, hvilke el-biler der kommer i en fjern fremtid, end de har med at få bilerne sendt på markedet. Den nye Courier ventes til landet sidst på året. Skal vi gætte på, hvornår det bliver, byder vi på sent på efteråret. Så kan de virksomheder, der har brug for lidt afskrivning, nå at få klaret alt det praktiske.

De udgaver af ny Courier, der kommer i 2023, er klassiske varebiler. Det er benzin og diesel, og selvfølgelig er det dieseludgaven, der er mest interessant. Med nyheden følger den kendte, men relativt nye 1,5 liters diesel, der kommer i en udgave med 100 HK.

Benzinudgaverne kan hurtigt henvises til glemmebogen, da de to versioner begge er udstyret med Ford 1-liters 3-benede motor, der kommer i versioner med henholdsvis 100 eller 125 HK.

Den store benziner fås med automatgear, men når vi er så hurtige til at afskrive Courier med benzinmotor, er det, fordi forventningerne er yderst begrænsede. En godt lastet varebil i modvind op ad bakke og med en lille 3-benet motor er alt andet end lykke.

Mere plads for pengene
Der er dog også gode nyheder i den nye Courier-serie. Ny Courier har et bedre og mærkbart større varerum, så flere har mulighed for at gå en størrelse ned i varebil.

Den øgede fleksibilitet skyldes en lem mellem varerum og kabine. Ikke noget opsigtvækkende nyt, men det er nyt for Courier, og det viser også, hvor længe den nuværende model har været på markedet, så alt med varerum og bedre udnyttelse er godt nyt.

Den næste gode nyhed ser ud til at være bilens kabine. Vi har aldrig været særligt begejstret for den nuværende model, og det skyldes især bilens kabine, hvor vi aldrig fandt os til rette. Det var som at befinde sig i en slags brønd, mens man kigger ud af et udvidet skydeskår. Og det kan undre, for netop Ford har en lang tradition for at lave rigtigt gode kabiner – se blot de større udgaver af Transit. Og jo, den nye Courier kommer også til at have et Transit i navnet.

Ny Courier blev præsenteret i Birmingham i april, og her havde Ford travlt med at fortælle alt om rækkevidde, ladehastigheder og alt andet rimeligt uinteressant, for når en bil ligger to år ud i fremtiden, kan denne type information vise sig at være overhalet mange gange af udviklingen. Derfor nøjes vi med at glæde os over en ny Transit Courier med bedre kabine og meget bedre varerum tilsat en ganske udmærket 1,5 liters diesel.

12/5 2023
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene
  • Ikke helt ’The truck among Vans’

    Ikke helt ’The truck among Vans’

    biler-til-byggebranchen ›Man er store i slaget, når den tyske producent skal beskrive sin nyeste TGE, men der er flere gode initiativer i varebilen – herunder et velfungerende nøgleløst system
  • Det er batteriet, der koster

    Det er batteriet, der koster

    biler-til-byggebranchen ›Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne