Har Opel en brintbil på vej?
Opel har i årevis arbejdet intenst på en kommende brintbil, og der er gode chancer for, at den tyske koncern kan præsentere en i løbet af efteråret
Af Jørli Petersen
Opel har et klart fortrin, som er bragt med ind i den nu tidligere PSA-koncern. De er meget langt fremme med brint. Det er mange år siden, vi mødte en Opel Zafira brint på DTU, og siden er man fortsat med at udvikle. Opel har for øjeblikket en Vivaro på brint kørende i både Tyskland og selvfølgelig i Frankrig, hvor man viser sig frem foran Renault, som også er i fuld gang med brint.
Senest har tyske Miele købt en god stak Vivaro-e Hydrogen, og lidt endnu kører bilerne i et kontrolleret miljø, så man kan finde mulige svagheder og lave løbende forbedringer, men Opels første udgave af Vivaro Hydrogen er usædvanlig og noget dyrere at producere end nødvendigt.
Opel bygger de første brintbiler som en Vivaro plug-in hybrid tilsat en brændselscelle. Det gør bilen ganske dyr. Fordelen, hvis man kan kalde det det, er, at man kan lade bilen om natten og køre ren eldrift, når arbejdsdagen påbegynder, men hvorfor dette valg?
Kig på Toyota
Brintbilen er netop en el-bil, så hvorfor ikke gøre som Toyota? Sammen med en elmotor monteret med et lille batteri, der fungerer som buffer sammen med en brændselscelle. Denne opskrift ligner den logiske model, samtidig med at det også er den billigste. Men Opel er jo tysk, og så går man med livrem og seler, indtil man er helt stensikre på, hvad der er det rigtige.
Hvornår Opel starter egentlig serieproduktion af brintbiler er usikkert. Vi kan ikke få noget, der ligner et svar, men der er noget, der hedder international biludstilling i Paris til efteråret, og her plejer der er være store nyheder. Så måske ser vi en Opel Hydrogen i skikkelse af noget Citroen eller Peugeot, for sidst, der var biludstilling i Paris, havde Opel ikke fået lov at udstille. Den franske førerbunker havde vendt tommelfingeren ned.