scroll
Har Opel en brintbil på vej? Opels brintbil er lavet med livrem og sele, og bilen er helt uden rækkeviddeangst. Senest har Miele købt en større bunke brintbiler, der sælges i Tyskland og Frankrig.

Har Opel en brintbil på vej?

Opel har i årevis arbejdet intenst på en kommende brintbil, og der er gode chancer for, at den tyske koncern kan præsentere en i løbet af efteråret

Af Jørli Petersen

Opel har et klart fortrin, som er bragt med ind i den nu tidligere PSA-koncern. De er meget langt fremme med brint. Det er mange år siden, vi mødte en Opel Zafira brint på DTU, og siden er man fortsat med at udvikle. Opel har for øjeblikket en Vivaro på brint kørende i både Tyskland og selvfølgelig i Frankrig, hvor man viser sig frem foran Renault, som også er i fuld gang med brint.

Senest har tyske Miele købt en god stak Vivaro-e Hydrogen, og lidt endnu kører bilerne i et kontrolleret miljø, så man kan finde mulige svagheder og lave løbende forbedringer, men Opels første udgave af Vivaro Hydrogen er usædvanlig og noget dyrere at producere end nødvendigt.

Opel bygger de første brintbiler som en Vivaro plug-in hybrid tilsat en brændselscelle. Det gør bilen ganske dyr. Fordelen, hvis man kan kalde det det, er, at man kan lade bilen om natten og køre ren eldrift, når arbejdsdagen påbegynder, men hvorfor dette valg?

Kig på Toyota
Brintbilen er netop en el-bil, så hvorfor ikke gøre som Toyota? Sammen med en elmotor monteret med et lille batteri, der fungerer som buffer sammen med en brændselscelle. Denne opskrift ligner den logiske model, samtidig med at det også er den billigste. Men Opel er jo tysk, og så går man med livrem og seler, indtil man er helt stensikre på, hvad der er det rigtige.

Hvornår Opel starter egentlig serieproduktion af brintbiler er usikkert. Vi kan ikke få noget, der ligner et svar, men der er noget, der hedder international biludstilling i Paris til efteråret, og her plejer der er være store nyheder. Så måske ser vi en Opel Hydrogen i skikkelse af noget Citroen eller Peugeot, for sidst, der var biludstilling i Paris, havde Opel ikke fået lov at udstille. Den franske førerbunker havde vendt tommelfingeren ned.

28/9 2022
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den
  • Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

    biler-til-byggebranchen ›Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
  • Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    Peugeot har noget i godteposen i det nye år

    biler-til-byggebranchen ›Kært barn har mange navne, og den nye e-Rifter kendes også som Partner og Berlingo. Navneskiftet er lettere uforståeligt, men selve bilen er en opgradering af det, vi kender i forvejen
  • En ordentlig kleppert

    En ordentlig kleppert

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet
  • Boomerangeffekten

    Boomerangeffekten

    biler-til-byggebranchen ›En mindre svinestreg fra Mercedes tvang Volkswagen til at producere sin egen Crafter, og det er man næppe ærgerlige over i dag. Bilens næste udgave kan skræddersyes ud fra specifikke behov
  • To umulige ellerter

    To umulige ellerter

    biler-til-byggebranchen ›Det er en fin tanke, men LandCruiser og Hilux som elbiler har ingen gang på jord. Det behøver de heller ikke have, for de findes allerede på brint. Så hvad er ideen?