haandvaerk
haandvaerk
Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud Alle de kendte varianter fortsætter ufortrødent, og ny Sprinter kan fås med træk på for-, baghjul, eller på alle fire.

Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter

Af Jørli Petersen

Mercedes trækker den i langdrag. Massevis at såkaldte nyheder, bunkevis af mere eller mindre lødig information hvis eneste formål må være at holde interessen sådan nogenlunde, men Mercedes er ikke meget for at være helt konkrete omkring ny Sprinter – og så lidt alligevel.

Der er kommet priser på ny Mercedes. Både en elektrisk og den ’rigtige’ Sprinter, der får OM654-motoren i fire varianter fra 114 til 190 dieselheste.

Der bliver om ikke frit valg mellem manuelt gear og automatkasse, så en mulighed for de, der ønsker at betale lidt mere for en diesel Sprinter.

Prisen på ny Sprinter starter ved 342.622 kr. før moms og levering. Startprisen på den elektriske Sprinter er landet på 583.000 kr. før moms og levering.

Så endnu engang skal man virkelig ville en elektrisk varekasse, eller også skal man være trukket til truget af en offentlig myndighed, som ikke vil have noget med en virksomhed at gøre, med mindre virksomheden kan præsentere en vis mængde elektriske køretøjer.

Vi ved også, at ny Sprinter kommer med vægtgrænse op til 5,5 ton. De mange modeller kan fås med enten træk på for- eller baghjul, og hvis ikke man kan tage en beslutning, kan man vælge træk på alle fire.

Selvfølgelig er der mere sikkerhed i en ny model. Andet er ikke muligt i disse tider. Der er blandt andet linjevogter, der ser ud til at være standard, mens det måske vigtigste udstyr i en dansk varebil må være sideguard systemet.

Det skal mindske antallet af kedelige oplevelser med cyklister og findes på listen over ekstraudstyr.

Men hvornår er bilen så klar til at blive langet over disken? Der er åbenbart ikke langt fra samlebånd til en dansk forhandler, for den første model ny Sprinter er klar til levering allerede nu.

26/6 2024
  • Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    Vanvittig milliardregning for nedrivning af minkfarme

    nedrivning-og-miljoesanering ›Det bliver ikke alene dyrt i erstatninger til minkfarmerne, at Mette Frederiksen ulovligt beordrede alle mink aflivet. Det koster også dyrt at rive minkfarmene ned
  • Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    Det helt store regnestykke i brug ved udbud af klimavenlig asfalt

    biler-til-byggebranchen ›Det hele endte dog i ingenting, for de billigste tilbud vandt over klimahensynet
  • Ikke så meget ståhej

    Ikke så meget ståhej

    biler-til-byggebranchen ›Nic. Christiansen Gruppen er ny Ford-importør i Danmark, men Kolding-virksomheden har indtil gået stille med dørene og ikke gjort synderlig opmærksom på sig selv efter overtagelsen. Flere personalespørgsmål melder sig
  • 50.000 kroner bagud før moms

    50.000 kroner bagud før moms

    biler-til-byggebranchen ›e-Transporter er 50.000 kroner bagud før moms for billigste version af e-Transporter, der er udstyret med en motor på 136 HK og en batteripakke på 64 kWh, der skulle give bilen en rækkevidde på 330 WLTP kilometer
  • Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    Markant reallønsfremgang har ikke givet stigende privatforbrug

    byggeri ›Mange danskere har stadig inflationschokket i 2022 siddende i kroppen og vil hellere konsolidere deres privatøkonomi
  • Et rullende værksted fra Østen

    Et rullende værksted fra Østen

    biler-til-byggebranchen ›E-Vali fra Byd garanterer omfangsrig varetransport i byerne, men med helt lodrette vægge, masser af gulvplads og en fornem højde kan man løse en lang række opgaver på stedet
  • Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    Færre konkurser i 2024 – et godt år for erhvervslivet

    byggeri ›Der var 2.491 konkurser i aktive virksomheder i 2024, og det er noget færre end i 2022 og 2023. Det er dog på niveau med gennemsnittet over de seneste ti år
  • En anderledes tysker

    En anderledes tysker

    biler-til-byggebranchen ›Der er en ny, tysk spiller på markedet. LCity rammer nærmest plet på alt, hvad konkurrenterne rammer skævt på. Vi venter spændt på en pris