scroll
Volkswagens og Fords kærlighedsbarn Masser af sikkerhed og elektronik i ny Transit. Det hele er bygget op omkring et 5G-system, så bilen kan fungere som et rullende kontor.

Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne

Af Jørli Petersen

Ford vil ikke sætte tid og sted for dansk debut for den nye Ford Transit Custom, men det forlyder fra flere kilder, at den nye Transit ruller på samlebåndet meget snart. 

Det springende punkt er selvfølgelig, om der kan sættes danske nummerplader på de nye biler, eller om Ford vil prioritere det tyske eller måske engelske marked. Det vil ikke være nogen stor overraskelse, hvis Ford netop sætter det tyske marked øverst på listen, for den nye Transit er identisk med den nye Volkswagen Transporter.

Næste spørgsmål vil være, hvilke udgaver af Transit Custom vi ser i første bølge, og her ryster Ford ikke på hånden. Man holder godt og solidt fast i dieselmotorer, og de fire udgaver af Transit diesel model ’helt-ny’, hedder 110, 136, 150 og 170 HK.

Ingen dikkedarer
Så vidt vores informationer rækker, vil de to topmodeller kunne fås med 8-trins automatgear, ligesom 6-trins manuelt gear er det stående alternativ til hele modelprogrammet, hvis de første informationer om ny Transit Custom er nogenlunde dækkende.

I løbet af foråret kommer ny Transit som plug-in hybrid, og denne gang er der ikke noget dybt besynderligt ved bilen.

Det er 2,5 benzinmotoren fra Kuga, der er lagt i Transit. Vi har en oplysning, der siger teoretisk rækkevidde på 54 km som ren ellert, men som altid er alt med rækkevidde noget meget teoretisk, nogenlunde som at sælge elastik i metermål.

Til sommer skulle modelprogrammet så blive komplet med en fuldt elektrisk Transit. Hvor meget og hvor lidt Ford, der er i den udgave, og hvilken teknik der gemmer sig i bilen, er stadig ukendt, men meget peger i retning af noget Volkswagen el-teknik. Generelt er ny Custom Transit identisk med Volkswagen Transporter, som endnu ikke er dukket op i synsfeltet. Men den er på vej. Meget snart.

Selvfølgelig er der også en masse elektronik og smarte funktioner i ny Transit/Transporter. Alt er bygget op omkring 5G, så bilen kan fungere som et rullende kontor.

Priserne på ny Transit Custom er fortsat ukendte.

5/1 2024
  • Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    Den største sensation ved OL havde motor og hjul på

    biler-til-byggebranchen ›De Olympisk Lege i Paris var spektakulære, men de lod sig kun gøre, fordi hypermoderne køretøjer stod klar til at fragte både rammer og hovedpersoner fra A til B – og så med minimal CO2-udledning
  • Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    Næste generation af Transporter kan skimtes i horisonten

    biler-til-byggebranchen ›Til næste år kan danske Volkswagen-entusiaster købe den nyeste udgave af Transporter. Den tyske bilproducent er lidt fedtet med oplysningerne, men vi ved dog, at vi både kan forvente en traditionel diesel-model, en plug-in hybrid og en ren el-bil
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen
  • Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    politik ›Regeringen foreslår med finanslovforslaget at afsætte ekstra næsten seks millioner kroner til at indkøbe mere kontroludstyr for at styrke kontrollen med den kilometerbaserede vejafgift
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • En skjult nyhed

    En skjult nyhed

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Caddy fra Volkswagen er der ikke så mange dikkedarer ved. Eneste bemærkelsesværdige er en benzinmotor, der også kan køre på naturgas. Går alt, som præsten prædiker, varer det ikke længe, før den kan købes i Danmark
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger