LCA
LCA
scroll
Volkswagens og Fords kærlighedsbarn Masser af sikkerhed og elektronik i ny Transit. Det hele er bygget op omkring et 5G-system, så bilen kan fungere som et rullende kontor.

Volkswagens og Fords kærlighedsbarn

Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne

Af Jørli Petersen

Ford vil ikke sætte tid og sted for dansk debut for den nye Ford Transit Custom, men det forlyder fra flere kilder, at den nye Transit ruller på samlebåndet meget snart. 

Det springende punkt er selvfølgelig, om der kan sættes danske nummerplader på de nye biler, eller om Ford vil prioritere det tyske eller måske engelske marked. Det vil ikke være nogen stor overraskelse, hvis Ford netop sætter det tyske marked øverst på listen, for den nye Transit er identisk med den nye Volkswagen Transporter.

Næste spørgsmål vil være, hvilke udgaver af Transit Custom vi ser i første bølge, og her ryster Ford ikke på hånden. Man holder godt og solidt fast i dieselmotorer, og de fire udgaver af Transit diesel model ’helt-ny’, hedder 110, 136, 150 og 170 HK.

Ingen dikkedarer
Så vidt vores informationer rækker, vil de to topmodeller kunne fås med 8-trins automatgear, ligesom 6-trins manuelt gear er det stående alternativ til hele modelprogrammet, hvis de første informationer om ny Transit Custom er nogenlunde dækkende.

I løbet af foråret kommer ny Transit som plug-in hybrid, og denne gang er der ikke noget dybt besynderligt ved bilen.

Det er 2,5 benzinmotoren fra Kuga, der er lagt i Transit. Vi har en oplysning, der siger teoretisk rækkevidde på 54 km som ren ellert, men som altid er alt med rækkevidde noget meget teoretisk, nogenlunde som at sælge elastik i metermål.

Til sommer skulle modelprogrammet så blive komplet med en fuldt elektrisk Transit. Hvor meget og hvor lidt Ford, der er i den udgave, og hvilken teknik der gemmer sig i bilen, er stadig ukendt, men meget peger i retning af noget Volkswagen el-teknik. Generelt er ny Custom Transit identisk med Volkswagen Transporter, som endnu ikke er dukket op i synsfeltet. Men den er på vej. Meget snart.

Selvfølgelig er der også en masse elektronik og smarte funktioner i ny Transit/Transporter. Alt er bygget op omkring 5G, så bilen kan fungere som et rullende kontor.

Priserne på ny Transit Custom er fortsat ukendte.

5/1 2024
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?
  • Den søde ventetid

    Den søde ventetid

    biler-til-byggebranchen ›Noget spændende er på vej fra Tyskland, men vi ved endnu ikke ret meget om, hvornår den nye Transporter bliver tilgængelig i Danmark. Det bliver næppe, før Ford har fået lov til at rulle sig helt ud
  • Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    Forkert montering af sikkerhedswire kan koste kørekortet

    byggeri ›Otte bilister på den københavnske vestegn dømt i retten, fordi de ikke havde sat sikkerhedswire korrekt fast mellem deres bil og påløbsbremsen
  • Mere end blot et transportmiddel

    Mere end blot et transportmiddel

    biler-til-byggebranchen ›Anlægsvirksomheden Træ & Busk har gjort sin varebil, Iveco Daily, til en mobil arbejdsstation, der kan assistere i de daglige opgaver, der vælter ind efter de seneste måneders ekstreme vejr
  • Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    Ren dødsbilisme ikke at rense bil ruderne for is og sne

    biler-til-byggebranchen ›Politiet har i disse dage særligt fokus på bilister, der ikke renser deres ruder ordentligt, inden de bevæger sig ud i trafikken
  • Dråbeformede herligheder

    Dråbeformede herligheder

    biler-til-byggebranchen ›Mange afgørende spørgsmål mangler der stadig svar på, men det, vi ved om ny Renault Master, er nemt at få pulsen op over. Der er forbedringer stort set over hele linjen og en spændende, ny facon
  • Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

    biler-til-byggebranchen ›Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den