Volkswagens og Fords kærlighedsbarn
Ny Transit Custom er halvdelen af det fælles projekt mellem Ford og Volkswagen, der gør de to konkurrerende topmærker til den altdominerende varebil på det europæiske marked. Og den er på trapperne
Af Jørli Petersen
Ford vil ikke sætte tid og sted for dansk debut for den nye Ford Transit Custom, men det forlyder fra flere kilder, at den nye Transit ruller på samlebåndet meget snart.
Det springende punkt er selvfølgelig, om der kan sættes danske nummerplader på de nye biler, eller om Ford vil prioritere det tyske eller måske engelske marked. Det vil ikke være nogen stor overraskelse, hvis Ford netop sætter det tyske marked øverst på listen, for den nye Transit er identisk med den nye Volkswagen Transporter.
Næste spørgsmål vil være, hvilke udgaver af Transit Custom vi ser i første bølge, og her ryster Ford ikke på hånden. Man holder godt og solidt fast i dieselmotorer, og de fire udgaver af Transit diesel model ’helt-ny’, hedder 110, 136, 150 og 170 HK.
Ingen dikkedarer
Så vidt vores informationer rækker, vil de to topmodeller kunne fås med 8-trins automatgear, ligesom 6-trins manuelt gear er det stående alternativ til hele modelprogrammet, hvis de første informationer om ny Transit Custom er nogenlunde dækkende.
I løbet af foråret kommer ny Transit som plug-in hybrid, og denne gang er der ikke noget dybt besynderligt ved bilen.
Det er 2,5 benzinmotoren fra Kuga, der er lagt i Transit. Vi har en oplysning, der siger teoretisk rækkevidde på 54 km som ren ellert, men som altid er alt med rækkevidde noget meget teoretisk, nogenlunde som at sælge elastik i metermål.
Til sommer skulle modelprogrammet så blive komplet med en fuldt elektrisk Transit. Hvor meget og hvor lidt Ford, der er i den udgave, og hvilken teknik der gemmer sig i bilen, er stadig ukendt, men meget peger i retning af noget Volkswagen el-teknik. Generelt er ny Custom Transit identisk med Volkswagen Transporter, som endnu ikke er dukket op i synsfeltet. Men den er på vej. Meget snart.
Selvfølgelig er der også en masse elektronik og smarte funktioner i ny Transit/Transporter. Alt er bygget op omkring 5G, så bilen kan fungere som et rullende kontor.
Priserne på ny Transit Custom er fortsat ukendte.