Fremtidssikring af vejnettet til Esbjerg HavnEsbjerg Havn

Fremtidssikring af vejnettet til Esbjerg Havn

Med en fremtidig komponentdiameter på op til cirka 14 meter, lastvognstog på op til 80 meter og i gennemsnit cirka 6-7 særtransporter i døgnet, er der behov for tilpasning af vejnettet

Af Dan Bjerring
Christiansborg

En række fremtrædende erhvervsledere  har rettet henvendelse til Folketinget for at pege på behovet for at sanere vejnettet til og fra Esbjerg Havn.
De understreger, at både borgere og vindmølleindustrien fortsat har store udfordringer med et utidssvarende vejnet til den nødvendige transport af store vindmølledele, mellem fabrikkerne i Midt- og Vestjylland og til Esbjerg Havn.

Problemerne har allerede nået et uholdbart niveau og vil kun blive forværret i de kommende år, hvis ikke der findes en løsning på problemet nu.

Et konkret eksempel er Krogsgårdsvej i Esbjerg Kommune, hvor der er brug for politisk handling nu for at sikre hensynet til lokalbefolkningen, der oplever gener ved de store særtransporter på grund af vejens udformning.

Komponenter bliver større
Samtidig er det afgørende, at der findes en løsning, der muliggør, at lokalområdet og Danmark generelt, kan fastholde sin plads som en førende producent af vindmøllekomponenter.

Det forudsætter, at komponenterne kan transporteres sikkert og relativt nemt fra produktionsfaciliteterne til havnen i Esbjerg.

Lastvognstog på 80 meter
I fremtiden vil behovet for at forbedre fremkommelighed og sikkerhed for både borgere og erhvervslivet kun øges i takt med, at komponenterne, der skal transporteres, bliver større.

Med en fremtidig diameter på op til cirka 14 meter, lastvognstog på op til 80 meter og i gennemsnit cirka 6-7 særtransporter i døgnet, vil en omlægning og udbygning af vejnettet på bestemte strækninger være helt nødvendig for at afhjælpe den generelle trafikafvikling, nabogener og fremkommeligheden for de store transporter.

Voldsomme udgifter til veje
To Rambøll-rapporter fra 2023 anslår, at anlægsomkostningerne for tilpasning af de konkrete vejstrækninger i Esbjerg, Ikast-Brande, Vejle og Billund kommuner, ligger i størrelsesordenen 167.258 millioner kroner.

Dertil kommer jordlægning af luftledninger fem steder, hvor omkostningerne tidligere er estimeret til samlet ca. 15 millioner kroner. Endelig vil der være brug for at finde en løsning under en højspændingsledning ved Langelund i Vejle Kommune, som i udgangspunktet ikke kan jordlægges. Omkostningen er ukendt.

Mange lokale arbejdspladser
Energisektoren beskæftiger i dag flere end 11.500 årsværk i de fire kommuner, heraf næsten 3.600 i vindindustrien alene, og har foretaget store investeringer i de nuværende produktionsfaciliteter i området.

Virksomhederne skaber således mange lokale arbejdspladser samt vækst og eksport for hele landet. For at fastholde disse investeringer og understøtte, at nye produktionsfaciliteter fortsat lokaliseres i Danmark, er det vigtigt, at infrastrukturen i området udbygges til gavn for både borgere og virksomheder.

Giver samfundsmæssig værdi
Erhvervslederne foreslår derfor, at der i forbindelse med prioritering af midler fra Land- og By-puljen under Infrastrukturplan 2035 afsættes op til 273 millioner kroner til at fremtidssikre vejnettet på bestemte strækninger mellem Give, Brande og Esbjerg Havn.

Udbygningen vil give samfundsmæssig værdi i form af forbedret fremkommelighed, trafiksikkerhed og erhvervsaktivitet.

Alternativt kan midlerne afsættes i forbindelse med finansloven for 2025, noterer erhvervslederne.

31/10 2024