Kreativ markedsføring giver genlyd i hele landet

Kreativ markedsføring giver genlyd i hele landet

En god ide har aldrig haft så let ved at nå rundt som i de sociale mediers tidsalder, og det mærker de hos Malerfirmaet Kjærhus, der bliver genkendt i hele kongeriget for firmaets karakteristiske firmabiler

Af Daniel Christensen

Brødrene René og Brian Kjærhus har i årevis begejstret folk i lokalområdet i Horsens med deres særprægede reklamer i lokalaviser og på egne firmabiler, der er mere end almindelig inspireret af nogle af de største film fra de seneste 30 år.

Men det er ikke kun de lokale, som brødrene Kjærhus har fået til at trække på smilebåndene. Sociale og traditionelle medier har bidraget til, at folk i hele landet kender til Malerfirmaet Kjærhus.

- Vores kendskabsgrad steg jo helt vanvittigt, da vi begyndte at gøre det, siger René Kjærhus om firmaets humoristiske reklamer.

Instagramkonti med tusindvis af følgere har delt billeder af bilerne, og meme-kongen Anders Hemmingsen har også delt nogle billeder på sin faste sektion i B.T.’s gratisavis.

- Vi bliver tit standset på gaden af folk, som vi kender. Og folk, vi ikke kender. Det sker også, når vi bevæger os udenfor vores lokalområde. Der er mange på Sjælland, der ved, hvem vi er, fordi vi blandt andet er blevet set på sociale medier. Jeg tror godt, man kan sige, at vores kendskabsgrad er noget større end det gennemsnitlige malerfirmas pga. de her biler, siger René Kjærhus.

Der skete ikke en skid
Ideen til reklamerne, der i de fleste tilfælde har René og Brian i centrum som hovedroller i en letgenkendelig Hollywood-produktion, kom kort efter, de åbnede malerfirmaet i 2005.

- Da vi var nystartede, prøvede vi at lave en mere klassisk annonce, og den rykkede vi ind i diverse folkeblade og ugeblade. Og så skete der jo ikke en skid. Der kom stort set ingen henvendelser på det, siger René Kjærhus.

Mens de arbejdede på et hus, gik de to brødre i tænkeboks, og da den rigtige ide dukkede op, var der kort fra tanke til handling.

- Vi kan begge to godt lide James Bond. Så vi prøvede et, hvor vi stod med jakkesæt og en sprøjtepistol fra den klassiske vinkel, som man kender fra filmene, hvor man ser ned igennem løbet. Så stod vi der hos fotografen og lignede James Bond med sprøjtepistolen i hånden, siger René Kjærhus.

Siden udviklede det sig til, at René og Brian Kjærhus fik taget en masse billeder hos et reklamebureau, som så blev klippet ind i forskellige filmplakater.

- Vi brainstormer en gang om året på nye mulige reklamer. Vi har lige nu over 30 reklamer, som sidder på bagenden af vores firmabiler.

Rigeligt med kant
Langt størstedelen af den feedback, der kommer på bilerne, er positiv, men enkelte har stillet spørgsmålstegn ved, om reklamerne risikerer at komme på kant med ophavsretsloven. Det er imidlertid ikke noget, der bekymrer René Kjærhus.

- Vi læner os ret meget op ad originalerne, men vi prøver at få så meget kant på, at folk bare kan trække på smilebåndet, uden at der kommer nogen med en stor pegefinger. Jeg tror, at de fleste kan se, at det bare er sjov og ballade, siger han.

Ifølge René Kjærhus koster det, hvad der svarer til en halvsides annonce i en avis at få lavet billederne. Og de penge har altså været givet godt ud, da reklamerne på bilerne har været med til at øge virksomhedens profil markant.

- Når man vifter sådan med flaget, som vi gør, så kommer der jo noget øget opmærksomhed og en øget tilgang af kunder. Mange af kunderne er selvfølgelig fra lokalområdet. Men det har været med til at vækste vores virksomhed. Vi har dog kunnet nøjes med at vækste lokalt og kører eksempelvis ikke til Haderslev, bare fordi folk genkender os der, siger han.

Et umuligt valg
Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Som så mange andre oplever Malerfirmaet Kjærhus i øjeblikket udfordringer med at finde arbejdskraft, og det problem er ikke løst med sjove billeder på firmabilerne. Men når det lykkes at rekruttere nye folk, er det som regel de rette profiler, der kommer til, fordi nye medarbejdere i forvejen har set bilerne i lokalområdet og kender til firmaets stil.

Det er ikke mere end et par måneder siden, at der kom fem nye reklamer på firmabilerne – herunder Top Paint, Gold Painter og Bromance Mountain – og selvom René Kjærhus synes, at alle billederne, der siden starten er blevet lavet, er gode, kan han ikke vælge en favorit.

- Det er jo som at vælge mellem sine børn. Jeg synes sateme, at det er svært. Der er mange, der er rigtig gode. Der er vel en 8-10 stykker, som jeg synes er helt oppe at ringe. Men jeg kan ikke vælge en enkelt ud, siger han.

Du kan se flere af Malerfirmaet Kjærhus’ kreative billeder på firmaets hjemmeside

26/10 2021