Returner dit gamle arbejdstøj og hjælp miljøet
Hvert år bliver der i Danmark smidt mere end 100.000 ton tekstilaffald ud. Det enorme spild af ressourcer arbejder Bygma sammen med Mascot aktivt for at nedbringe gennem deres fælles take back-ordning
Bekæmpelse af tekstilaffald udgør en betydelig udfordring i byggebranchen, hvor brugt arbejdstøj ofte ender som affald og dermed også lavest i affaldshierarkiet.
I et forsøg på at nedbringe mængden af tekstiler, der bliver smidt ud, har Bygma og Mascot introduceret en take back-ordning på arbejdstøj. Det giver kunderne mulighed for at integrere deres brugte Mascot-arbejdstøj i et system, hvor materialerne genanvendes til nye formål.
Den første sending på cirka 100 kilo tekstil blev afhentet hos nedrivningsvirksomheden LH Hockerup, hvilket markerede begyndelsen på samarbejdet.
De første til at implementere take back-ordningen er Bygma Store Heddinge.
– Vi er stolte af at være den første Bygma-butik, der har implementeret vores take back-ordning med Mascot. Det er dejligt, at vi som en mindre afdeling kan være first movers på et ansvarligt initiativ som dette.
- Det viser, at selvom vi er en lille afdeling i Bygma-regi, kan vi håndtere store kunder og projekter. Vi håber, at det vil inspirere til at tage del i den grønne omstilling, siger butikschef Morten Lau.
Processen fungerer ved, at Mascot leverer papkasser til kunderne, som de fylder med brugt arbejdstøj. Når kasserne er fulde, kontakter kunden Mascot, der arrangerer afhentning og transport.
Her gennemgår Mascot tøjet for at vurdere, hvad det kan genanvendes til - noget bruges til isolering og akustikprodukter, mens andet kan blive til nyt tøj.
Arbejdstøj er et åbenlyst område
LH Hockerup har nu sendt den første sending af arbejdstøj til genanvendelse. Som et nedrivningsfirma, der går et ekstra skridt for at være ansvarlige, var det naturligt for dem at benytte sig af den take back-ordning, som Bygma og Mascot tilbyder.
– Det sidste år har vi fokuseret intenst på, hvordan vi kan bidrage til bæredygtighed i vores virksomhed. Vi har stadig langt igen, men vi har allerede taget store skridt.
- Et af de mest åbenlyse områder var vores arbejdstøj, hvor vi fandt et stærkt partnerskab med Bygma og Mascot, fortæller Rebekka Stender-Ilsøe, der er projektkoordinator hos LH Hockerup.
– At vide at vores brugte arbejdstøj genanvendes korrekt, og ikke bare bliver brændt, giver os ro i sindet.
- Når man arbejder med bæredygtighed, skal man aldrig tænke kroner og øre – det handler om at se på det store billede og investere i en bedre fremtid. Samarbejdet har derfor været utrolig værdifuldt for os, og vi ser frem til at blive endnu skarpere på vores bæredygtighedsrejse, tilføjer hun.
Morten Lau understreger, at samarbejdet med Mascot ikke blot er en mulighed for at gøre branchen mere ansvarlig – man kan også tiltrække og inspirere kunder, der deler samme værdier.
– Vi håber, vi kan gøre os mere attraktive for vores kunder ved at vise, at vi er engagerede i ansvarlighed. Det giver stor værdi hos både kunder og internt i Bygma. Vi er glade for at have fået dette samarbejde op at køre med en kunde, der også vægter ansvarlighed højt.
Efter implementeringen af take back-ordningen på arbejdstøj hos Bygma i Store Heddinge er Bygma nu i færd med at udrulle initiativet på landsplan.
-dc